Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31993 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'eng 5' (8 st.)
-
IMV ta ikapp behörighet?
Om man kommer in på IMV utan t ex engelskan, läser man då gymnasieengelska parallellt med grundskoleengelska? Eller kan det bli så att man inte läser gymnasieengelska alls under alla tre år (för att man t ex kommer från ett annat land där man...
Hej Lovisa!om en elev kommer in på IMV utan t.ex engelska, då är tanken att hen läser engelska på grundskolenivå tills hen får godkänt betyg "från vårterminen i... Läs hela svaret -
Vad betyder behörighet a/1 och a/5 ?
Hej, Vad betyder Svenska Som andraspråk a/1 och engelska a/5, och hur den värderas från till ? Tack
Hej,SAS A och Engelska A är gamla kurser som inte länge går att få betygen i.Motsvarande nya kurser heter SAS 1 och Engelska 5.De som har betygen i de gamla kurserna, har samma behörighet som de... Läs hela svaret -
Engelska 5, 6 ?
Hej! Jag har en fråga angående engelska 5, 6. Är det möjligt att kunna flytta sig till engelska 6 i samma skola efter man blir godkänd i 5? Alltså utan att vänta på att ansöka och slösa mycket tid.
Hej Fadi,jag håller med svaret som finns i kommentaren till din fråga. Det är nämligen olika hur komvux i olika kommuner organiserar kring antagning till kurserna. Oftast är det mycket fördelaktigt att göra... Läs hela svaret -
Vad behöver jag studera efter svenska 2?
Hej jag har barn och fritids utbildning och vill fortssäta på förskollärare. Vad behöver jag läsa mer för att bli behörig? jag studera engelska grund och Svenska 2 nu. Är det möjligt att ansöka nu på förskollärare?? Tack...
Hej!förskollärarutbildningen ges i Sverige på högskolenivå. Man behöver därför ha godkända betyg i Svenska 3 (eller SAS, svenska som andraspråk 3) och i Engelska... Läs hela svaret -
Om man får ett F i Slutbetyg?
Hej!, jag går första året på ekonomiprogrammet och behöver läsa eng 5 och 6 så jag undrar om man inte skulle klara eng 5 får man läsa vidare då på eng 6 även fast man inte klarat eng 5. För att man vill inte läsa om...
Hej!på Ekonomiprogrammet (och andra högskoleförberedande gymnasieprogram) läser man mot Examensbevis; alltså målet är att få ut Examensbevis. Det går inte att få ut... Läs hela svaret -
Nationellt prov?
Jag tänkte läsa Engelska 5 på Komvux och de har sagt till mig att jag måste skriva nationellt prov i Engelska 5 under kursens gång, finns det en hemsida som visar vilka delar som finns i det nationella provet i Engelska 5?
Hej Anders,nu är inte vi här på Fråga SYV lärare, och vi har inte den kompetensen som krävs för att kunna förklara exakt vad som ingår i Nationella prov i t.ex Engelska 5, men kika gärna... Läs hela svaret -
Gå om eller inte?
Hej jag går första året på estet media och vill bytta till Samhäll media och jag undrar om jag kommer få gå om ett år eller få börja med tvåorna för jag har ämnena Engelska 5, historia 1b, mate 1b, samhäll 1b, svenska 1b och idrott 1. Och dom på samhälls programmet har alla dom här ämnena bara...
Hej Evelina, det är inte elevens rättighet att byta program så som du önskar byta. Men många gånger går det ändå att byta, men det blir Rektors beslut. Rektor kan säga Nej, även om... Läs hela svaret -
Hur ska jag göra har F i engelska 5?
Jag tar studenten i år men jag har bara f i engelska 5 så jag kommer inte få min examen men tänker göra Tenta och har även sökt på komvux men min fråga är om jag läser på komvux och klarar engelskan kommer jag få samma lön som andra får ( de som har fått sina examen). Kan jag läsa vidare till...
Till högskola krävs det godkänt betyg i eng 6, har du det? ang.lön ... Vilket gymnasieprogram har Du läst på gymnasiet?
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga