Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32095 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'Försvarets rekryteringslinje' (6 st.)
-
Som militär-säkerhetstjänst, kan man jobba i andra länder?
Jag undrade om man jobbar som militär-säkerhetstjänst, kan man jobba i andra länder?
Hej Habib!Vad gäller yrken och utbildningar inom FM, Försvarsmakten i Sverige så får du de bästa (mest rätta) svaren om du kontaktar FM´s Rekryteringslinje. Kontaktuppgifter hittar du på Försvarsmakten.se/sv/kontakt -
Vad krävs för att bli godkänd?
Jag vill bli soldat efter gymnasiet och planerar ej på att gå högskola eller unviersitet Så det ända hindret är att jag inte kommer klara matte 1b nu i ettan. Jag har annars hört att jag kan läsa på komvux eftee gymnasiet, och tänkte...
Hej!ett av villkor för att kunna få ut Examensbevis från gymnasiet är att man har godkänt betyg i kursen Matematik 1 (kan vara matte 1a, 1b eller 1c). Om det i ditt program ingår matematik... Läs hela svaret -
Hur kan man jobba i Sveriges special force?
Jag kommer sluta mina studio om ett år och intressera mycket militära. Jag skulle fråga om Hur kan man jobba i Sveriges special force?
Hej Habib, eftersom du är intresserad av det "militära" råder jag dig att kika på yrken inom FM och ta kontakt med FM´s rekryteringslinje. Kontaktuppgifter till FM´s... Läs hela svaret -
värt att hoppa av skolan?
Hej! Jag går andra året på gymnasiet, går ekonomi och ligger långt efter då jag är sjukt skoltrött och har varit det sen ja började gymnasiet. Har jobb redan i en lokal butik så min nuvarande fundering är att hoppa skolan då...
Hej, vill man bli officer, då är det tre årig Högskoleutbildning man behöver genomgå, se gärna info på https://www.framtid.se/yrke/officersyrken och då behöver man... Läs hela svaret -
GMU före eller under lång högskoleutbildning?
Hej! Jag har sedan jag varit liten vetat att jag vill bli läkare. Utbildningen är lång och det är jag förberedd på, men jag skulle också gärna vilja göra GMU (militär grundutbildning). Hur bör jag tänka kring detta? Helst av allt...
Hej Adina,jag tror inte man kan läsa på läkarprogrammet och samtidigt göra GMU, men kontakta gärna Försvarsmaktens Rekryteringslinje och fråga de som vet mycket mer om GMU... Läs hela svaret -
Hur ska jag bli stridspilot?
Hej jag ska välja gymnasie nu i höst jag vill bli stridspilot men jag undrar om jag typ kan gå elektriker nu i gymnasiet och sen när jag är 18 så går jag gmu och det där för att bli stridspilot Eller måste jag gå nått annat i så fall vad eller finns det på nått sätt jag kan börja min...
Hej Fredrik, jag råder dig titta extranoga på ett special gymnasieprogram - Flygteknikerutbildning>> men annars så kan du gå valfritt gymnasieprogram och sedan GMU och "på den vägen... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga