Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med '#polis' (7 st.)

    • ville

      Plugga till Polis eller Sjuksköterska?

      Hej, jag är en kille på 24 år som ska i augusti flytta till Jönköping med min framtida sambo men jag är väldigt kluven just nu. Jag har vart insatt på att plugga till sjuksköterska i Jönköping och senare till ambulansen i nästan 1...

      Milla : : Hej!Att stå i valet och kvalet mellan olika yrken och utbildningar är det många som gör. Det är ganska sällan så att en person vet exakt vilket /Ett/ yrke hen vill helhjärtat... Läs hela svaret
    • Skn

      Kan man läsa polis och en akademisk utbildningen samtidigt?

      Hej. Jag vill gärna läsa två utbildningar samtidigt och undrar om det är möjligt. Jag vet att man endast på högskolan kan läsa 45 hp per termin. Hur ser det dock ut när man läser ex sjuksköterska 180hp heltid och polis på distans men samtidigt? Polisens utbildning söker man inte via antagningen...

      Anna: : Hej Skn,att läsa en heltidsutbildning tar 40 timmar per vecka, även om man läser på distans. Distansstudier tar inte mindre tid. Genom att läsa på distans sparar man... Läs hela svaret
    • Melissa

      Utbilda mig till utredare?

      Hej! Jag har länge velat bli brottsutredare men varit kluven om hur jag ska göra. Tidigare har jag varit inne på att utbilda mig till polis för att där sedan vidareutbilda mig till utredare, men fick då höra, från syv på mitt gymnasium, att det även finns möjlighet att bli utredare inom...

      Julia: : Hej Melissa!Kika gärna på yrke/civil-utredare - utbildning som är relevant för anställning som civil utredare är akademisk utbildning inom t.ex juridik, beteendevetenskap eller med... Läs hela svaret
    • Nellie

      Vad gäller ansökning till polishögskolan?

      Hej! När man läser antagningskraven för att komma in på polisutbildningen står det att åldern är minst 18 år så kan jag söka in för HT16 fastän jag inte ännu fått betyg för hela gymnasiet? Med tanke på att ansökningen öppnar nästan ett år i förväg?

      Anna: : Hej Nellie! Enligt info på http://rekryteringsmyndigheten.se/malgruppsnavigering/om-du-skall-testas/nar-du-soker-till-polisutbildningen/datum-for-ansokan-tester-och-utbildningar/ är ansökningsperiod 23 nov - 6 dec... Läs hela svaret
    • Aurora

      Vill jobba med dömda kvinnor, vilken linje ska jag gå?

      Hejsan! Jag har ett intresse av att jobba med fängelse dömda kvinnor. Eller i fängelse överhuvudtaget. Vilken linje är den bästa för mig för att få flest möjligheter och kunskap?

      Mikael: : Hej, jag rekommenderar ekonomiprogrammet inriktning juridik i första hand; i andra hand - samhällsvetenskapsprogrammet inriktning beteendevetenskap. Det som du vill jobba med kräver både kunskaper i juridik och i psykologi/beteendevetenskap. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    • Micaela

      Vad krävs för att komma in på polishögskolan?

      Som sagt så undrar jag vad det är som krävs för att komma in på polishögskolan. Har hört att det är fystest osv? vad är det för tester som görs och vilka tider ska man ha för att kunna komma in?

      Lena: : Hejsan, här kan du läsa allt du behöver veta om antagningen till Polishögskolan http://polisen.se/Bli-polis/ Om du undrar över något kan du säkert mejla dom med dina frågor. /Lena, Syv
    • Micaela

      Hur ser framtiden för poliser ut?

      Jag går just nu i 9.an och undrar hur framtiden för polis-yrken ser ut som. Kommer det att finnas gott om jobb inom det yrket? är det svårt att bli polis ? är det hård konkurrans ?

      Lena: : Hejsan, mejlar lite länkar som berättar om polisyrket och lite in i... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga