Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med '#yrken' (10 st.)

    • Esma

      Hjälp att tolka personlighetstest på Framtid se ?

      Hej Jag gjorde ett ”yrkestest” på er systersida Framtid.se, men när jag gjort det fick jag inte riktigt någon info kring vilka specifika yrken som kanske passar i de båda. Under undersökare står det kring teknik, historia matematik och IT bara men...

      Milla : : Hejsan,du ställer en viktig fråga men som också är svår att besvara. Läs gärna på framtid.se/blogg/navigera-i-yrkesdjungeln-hur-gör-man? --- Tänk... Läs hela svaret
    • Hanna

      Vilka framtida yrken studerar individer och brott?

      Hej! Jag läser just nu HR, men har börjat gå i tankarna att detta kanske inte är vad jag tänkte mig. Jag har ett mycket stort intresse för psykologi och hur människan fungerar, vilket HR är till viss del men med inriktning på personal och...

      Anna: : Hej Hanna,du får gärna kika på ett stort antal yrken, du kan t.ex börja med:BeteendevetareKriminologRättssociologCivilutredareKriminalvårdsinspektörAlla de yrken ovan... Läs hela svaret
    • A

      Vad kallas yrket?

      Hej! Jag är väldigt intresserad av framtiden och allt som har med det att göra, alltså robotar och byggnader (teknologin). Jag vill jobba inom att planera och designa byggnader men samtidigt hålla på med robotar, men vet inte vad för yrke det är.

      Anna: : Hej A,du får gärna kika på många yrken på www.framtid.se - på den sajten finns det över 2.ooo yrkesbeskrivningar.Nya yrken tillkommer också! Vilka nya yrken ska tillkomma under kommande... Läs hela svaret
    • Nabila

      Byte av gymnasieprogram/gymnasium?

      Hej! Jag går mitt första år på floristlinjen (hantverksprogrammet). Jag har gått om årskurs 1 pågrund av att jag bytt gymnasieprogram. Gick först handel och administration, sedan bytte jag till en filmlinje (spetsutbildning) och nu går jag...

      Liselotte: : Hej Nabila!jag har väldigt svårt att tro att någon rektor skulle ta in en ny gymnasieelev i slutet av januari (inte ens om eleven på en annan skola går samma utbildning, samma kurser som på... Läs hela svaret
    • Ali

      Om man har A-B i matte 4-5 och C i fysik 1-2 ?

      Hej MVH, Min fråga är om betyg och högskolan, Jag har A-B i matte 3-4-5 och B-C i fysik 1-2 men är väldigt dåligt med språket och mitt modersmål är inte Svenska och har mellan D-E där kan någon som jag tänka om att studera...

      Mikael: : Om man har E i svenska som andraspråk, är man behörig vad gäller svenska att konkurrera om plats på svenska utbildningar på högskolenivå. Alla behöriga sökande... Läs hela svaret
    • Fidan

      Retorikkonsultprogrammet, inriktning mot politisk kommunikation?

      Hej jag undrar vad kan man jobba med i framtiden om man läser denna utbildning Retorikkonsultprogrammet, inriktning mot politisk kommunikation och hållbar utveckling ?

      Anna: : Hej Fidan,den information om "efter utbildning"/framtida karriär vi har tillgång till, lyder följande:          Efter... Läs hela svaret
    • T

      Vilket yrke kan jag utbilda mig till genom detta program?

      Hej SYV! Jag går första året på gymnasiet, men har redan börjat läsa om olika program på universitetet. Jag fann några som var intressanta, bland annat Human Rights och European Studies. Min fråga nu till dig är vad för olika yrken man kan utbilda sig till genom de olika programmen. Jag...

      Anna: : Hej Thea, du ställer en intressant och viktig fråga men som också är mycket svår att svara på och det av olika anledningar: 1. utbildningsutbud är inte... Läs hela svaret
    • Caroline

      Vad kan man bli om man läser IB ?

      Hej ! jag undrar om man kan bli lärare om man går på IB - program ?

      Daniel: : Ja, Caroline, man kan bli lärare om läser IB-programmet. Länktips - info om IB-programmet >.HälsningarD:
    • Shy

      Yrken om man går samhäll?

      Har frågat många o skulle vilja ha ett tydligt svar! Jag går samhällsprogrammet nu men skulle i framtiden vilja jobba med ekonomi o plugga det på t.ex högskolan. Finns det möjlighet till att göra det även om jag inte läser matte c på mitt sam.program?

      Anna: : Hej Shy! Så som behörighetskraven ser ut idag, behöver man godkänt betyg i matematik 3b eller 3c för att bli behörig att läsa ekonomi på högskoIenivå i Sverige. På... Läs hela svaret
    • Micaela

      Hur ser framtiden för poliser ut?

      Jag går just nu i 9.an och undrar hur framtiden för polis-yrken ser ut som. Kommer det att finnas gott om jobb inom det yrket? är det svårt att bli polis ? är det hård konkurrans ?

      Lena: : Hejsan, mejlar lite länkar som berättar om polisyrket och lite in i... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga