Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31976 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'ansöka på "reell kompetens"' (10 st.)
-
Hur svårt är det att komma in via reell kompetens?
Hej, Jag undrar hur svårt det är att komma in på reell kompetens? Det kanske är klokare att satsa på att söka in via HP?
Hej,gör högskoleprovet. Det är alltid en fördel att ha resultat från högskoleprovet, om man söker till en svensk utbildning på högskola eller universitet. Svar... Läs hela svaret -
Får jag ett samlat betyg?
Jag har läst en del av ett yrkesförberedande program (gick endast ut med studiebevis) och fick en del F i ämnen som endast finns på den linjen. Jag har även läst två kurser på komvux, och har två dokument med en kurs på varje. Jag...
Hej!om du vill bli behörig till en svensk högskoleutbildning måste du kunna påvisa att du är Behörig. Till alla svenska högskoleutbildningar krävs alltid Grundläggande behörighet men... Läs hela svaret -
Ingen gymnasieexamen ?
Hej! Jag är en tjej på 24 år. Jag har jobbat en stor del av mitt liv. Nu är jag redo att börja plugga igen. Jag har tyvärr ingen gymnasieexamen och det är just det som får det att krocka. Jag vet att det hade tagit mig minst 1,5 år att plugga...
Hej!vilken utbildning du behöver skaffa dig beror på vilket Yrke du vill utbilda dig inom.Vissa yrken kräver högskoleutbildning, andra - yrkeshögskoleutbildning och så finns det yrken där man kan ha... Läs hela svaret -
Är det fortfarande möjligt?
Hej! Jag är 27år och jobbar på heltid som pressoperatör/teamleader Har under flera års tid velat följa min dröm om att bli läkare, men det som har hindrat mig är att under min gymnasietid, så skedde det en hel del i livet som orsakade att...
Du måste även ha Grundläggande behörighet men den kanske du uppnår genom Reell kompetens - en Annan väg -
Reell kompetens?
Hejsan! Jag tog aldrig studenten, utan hoppade av gymnasiet efter första året och började arbeta. Efter det ville jag försöka studera vidare och kom in via reell kompetens enligt fri kvot på Yrkeshögskola där jag studerade i ett år plus att jag genomförde en praktikperiod på en bank. Än en gång...
Hej Kate,områdesbehörighet 13 till svenska högskoleutbildningar kräver följande godkända gymnasiebetyg:Biologi BFysik BKemi BMatematik Deller i morsvarande nya kurser - Biologi 2Fysik2Kemi 2 och Matematik 4.... Läs hela svaret -
Nödvändigt med gymnasieexamen?
Hej! risken är stor för att jag får betyget F i 300 av 2500 poäng vilket innebär att det kanske inte blir en gymnasie examen, men jag har däremot gjort väldigt bra ifrån mig på högskoleprovet. Om jag har godkänt i kärnämnena...
Hej Amir, för alla svenska högskole/universitetsutbildningar är det helt nödvändigt att i grunden ha GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET. Du som är 19-20 år behöver Examensbevis... Läs hela svaret -
Kan jag söka in till syv- program med dessa kurser samt studiebevis?
Jag går ut gymnasiet nu nästa termin och vill gärna söka in till syv- programmet därefter. Jag har godkänt betyg i ca 50% av ämnena men underkänt i ca 50% också. Har godkänt i Engelska 5, 6, Samhällskunskap 1b, och Svenska 1, 2 bland annat och ska under nästa termin även läsa Svenska 3, Engelska...
Hej Malia,SYV-programmet är en Högskole- eller Universitetsutbildning, alltså utbildning på "högskolenivå" och med studiebevis är man OBEHÖRIG till... Läs hela svaret -
Reell kompetens?
Hej vad är reell kompetens? Vad innebär reell kompetens för mig om jag går ut med ett F i engelska 6 . Kan jag ändå söka till univeristet genom reell kompetens, och hurgår detta till ?
Nej Melinda, du är för ung. Info om "reell kompetens" kan du se här: https://antagning.se/sv/Det-har-galler Ett av villkor är att man har minst 3 års arbetslivserfarenhet efter det att man fyllde 19 år. Du... Läs hela svaret -
Behörighet via praktisk erfarenhet?
Hej! Det är dags för mig att återvända till skolbänken efter 12 år i yrket. Främst på grund av en fallande arbetsmarknad med medföljande konkurrens om jobb, men också för att faktiskt kunna jobba med något man vill och känner intresse för. Jag bor förnärvarande i Bergen men blir åter...
Hej Andreas, jag tycker du kan göra så här - hitta de utbildningar som du är intresserad av att söka på högskolenivå - tittar du på www.studera.nu och på... Läs hela svaret -
Reel kompetens ?
Hej jag har gått på vård och omsorgsprogrammet, nu går jag på komvux för att komplettera vissa ämnen. Jag vill söka till sjuksköterskaprogrammet i Sophiahemmet högskola. Jag har inte ämnerna engelska6 och svenska3 i betyg, då undrar jag om jag kan söka reel kompetens fast än jag inte har...
Hejsan, jag råder dig läsa på den här sidan>> - och för att ha en chans att kunna få "grundläggande behörighet" på reell kompetens måste man bland annat kunna styrka att man... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga