Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    gör högskoleprovet. Det är alltid en fördel att ha resultat från högskoleprovet, om man söker till en svensk utbildning på högskola eller universitet. Svar på frågan om "hur svårt det är att komma på reell kompetens" är följande: om en sökande har grundläggande behörighet endast genom reell kompetens och därför inte har något meritvärde att konkurrera med i betygsgrupperna, då kan hen antas endast om alla behöriga sökande kom in och det efter det finns ännu ledig studieplats. Detta för att hen inte har någonting att konkurrera om utbildningsplats med. Så, utbildningar som är populära och där alltid finns reservköer, dit kan man inte komma in om man ej har meritvärde att konkurrera om plats med (gäller betygsgrupperna). Och om man inte heller har resultat från högskoleprovet, då lär man inte bli antagen i så fall. Så, jag skulle absolut rekommendera att göra högskoleprovet!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Anna : Hej, jag har förstått att man behöver skriva HP även när man säker via reell kompetens. Men det jag undrar är om är lättare att komma in via Högskoleprovet då det ges fler platser där än via reell komptens? Alla kandidatprogram erbjuder inte reell kompetens dessutom va? (då behöver jag ha gymnasieexamen)
    • Milla :

      Du får gärna läsa på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg -- har man inte gymnasieexamen och med det inte kan påvisa att man har Grundläggande behörighet via gymnasiala betyg, då kan man visa att man är grundläggande behörig via 3-årig arbetslivserfarenhet + några få godkända gymnasiala betyg... men i så fall har man ju ingenting man kan konkurrera med om utbildningsplats. Detta p g a meritvärde ej kan räknas ut på ofullständiga gymnasiala betyg. Exempel: en person saknar gymnasieexamen men är behörig på "reell kompetens" + har godkända betyg i kurser som krävs för Särskild behörighet och hen är med det helt och håller BEHÖRIG. Alla behöriga sökande deltar i konkurrensen om utbildningsplats men utan resultatet från högskoleprovet har ju inte "vår sökande" någonting hen kan konkurrera med; och därför blir hen antagen om tomma platser kommer att finnas, när alla andra kom in via konkurrens och det ännu finns fler icke-tillsatta utbildningsplatser (i antagningsstatistiken brukar det markeras med ***-alla behöriga sökande kom in och man kan därför inte ens se antagningsgräns). Populära utbildningar med många sökande brukar i princip aldrig ha tomma/lediga platser och därför kommer man ej in om man inte kan konkurrera... hen kommer längst i RESERV-kön och ej kommer in på utbildningen. Det är därför som vi rekommenderar att i detta fallet göra högskoleprovet; alltså, för att ha någonting att konkurrera med (i HP-urvalet, alltså). Hur antal platser fördelas på olika urvalsgrupper spelar i detta fallet ingen roll. Har man inget att konkurrera med (alltså, saknar Meritvärde, saknar Omdöme från en folkhögskola, saknar resultat från högskoleprovet) då är man BEHÖRIG men ej kan prövas i någon av urvalsgrupperna och vad hjälper i så fall att vara behörig?

    • Anna : Hej igen, jag känner att min fråga kanske inte är helt klar. Jag förstår att det krävs att skriva Högskoleprovet (HP) även om man är behörig genom reell kompetens, för att ha konkurrenskraftig ansökan. Om jag väljer att söka till högskolan genom HP behöver jag dock ha en gymnasieexamen. Min fråga är vilken väg som är mest effektiv om jag inte har en gymnasieexamen men vill komma in på högskolan så snart som möjligt. Vad tycker du, bör jag ansöka genom reell kompetens eller slutföra hela gymnasiet för att få en gymnasieexamen och sedan söka till högskolan via HP?
    • Milla : När du ansöker till en svensk högskole-universitetsutbildning, alltså gör anmälan på www.antagning.se så finns det inte några valmöjligheter att uppge att du t.ex vill prövas i HP-urvalet, eller i betygsgruppen/grupper utan det bestämmer Antagning.se (utifrån vilka betyg och övriga meriter du har). Alla som har ett giltigt resultat från högskoleprovet (och, för övrig, är behöriga) prövas i HP-urvalen, varken de vill det eller inte. Det finns inga krav på att ha gymnasieexamen för att prövas i HP-urvalet. Om du visar att du har grundläggande behörighet + särskild behörighet och har ett giltigt resultat från högskoleprovet, kommer du prövas i HP-urvalet. Grundläggande behörighet kan du påvisa på olika sätt, bland annat genom reell kompetens eller genom gymnasieexamen eller genom omdöme från en folkhögskola. Om du har eller kan skaffa dig resultat från högskoleprovet och anser att du uppfyller de kraven som ställs på grundläggande behörighet (t.ex genom reell kompetens) då finns det inga anledningar att avstå från att ansöka till den högskole-universitetsutbildning som du vill komma in på; vi hoppas du kommer in men om du inte gör det kan du senare antingen göra om högskoleprovet för att försöka få högre resultat och med det ha bättre chans att komma in i HP-urvalet eller läsa mot examensbevis från gymnasiet (detta för att prövas även i betygsgruppen); du kommer i så fall prövas i betygsgruppen med meritvärde från ditt examensbevis från gymnasiet och samtidigt i HP-urvalet. I varje urvalsgrupp har man en ny chans.
    Läs alla kommentarer