Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'gävle' (5 st.)

    • kungen03

      Kan man bli civil utredare genom fristående kurser? I så fall vilka?

      Tjena! Jag ska plugga på högskolan i höst i Gävle och vill bli civil utredare i framtiden!. Jag har läst runt mycket på internet hur man blir det, vilka vägar osv.... En väg att gå var att läsa Kriminlogiprogrammet, dock var det...

      Milla : : Hej,en intressant och viktig fråga du ställer men som också är mycket svår att besvara. Saken är den att tjänsterna som civilutredare hos polisen utlyses... Läs hela svaret
    • Arvid

      Ang jobb som ämneslärare?

      Hej! Jag funderar starkt på att hoppa av min högskoleutbildning. Ämneslärarprogrammet med inrikting Religionsvetenskap. Tänker välja Svenska som andra ämne. Har nu studerat ett år och har bra betyg, inte varit nära en omtenta. Ser fram emot att jobba som lärare när jag är färdig, trivs med...

      Mikael: : Hej Arvid,  alla prognoser säger att det kommer bli lärarbrist både på kort & på lång sikt. Religionskunskap och Svenska är båda obligatoriska ämnen både... Läs hela svaret
    • Carl

      Vart ska jag studera?

      Hej! Jag har, efter en studiepaus bestämt mig för att börja plugga igen! Jag har sökt länge och noga vart jag ska studera (då jag ser det som ett väldigt stort steg) men hittar inte riktigt vad skillnaderna på de olika skolorna är.. Så min...

      Mikael: : Hejsan,  i Annas svar presenteras de olika alternativen som leder till yrket Fastighetsmäklare. Ingen av de utbildningar är på distans. Därför tänker jag på "bostadsfrågan" - det är... Läs hela svaret
    • Anna

      Kan jag komma in med dessa poäng?

      Hej!

      Jag undrar om jag kan komma in på kandidatprogrammet i utredningskriminologi på Gävle högskola. Jag har poängen 15.31. och tillhör urvalsgruppen BII. Är det helt kört eller har jag en chans? Såg nämligen på...

      Anna: : Hej Anna, jag förstår att du är orolig. Ingen kan veta var antagningsgräns "hamnar". De betygen med vilka folk ska konkurera mot dig - är i mångt och mycket ännu inte satta. Elever... Läs hela svaret
    • Sandra

      Ångrat gymnasieval i slutet på oktober , hur ska jag göra?

      Hej! Jag går nbna: naturbruk och naturvetenskap inriktning djur och har ångrat mitt gymnasieval. Jag tycker linjen är aldeles för jobbig och är inte bra på naturvetenskap. Vi läser i dubbelstudietakt och det blir aldeles för jobbigt för mig eftersom jag ha svårt i dom ämnerna. Jag vill läsa...

      Anna: : Hej Sandra, jag tycker du har goda chanser att kunna byta så som du vill. Detta eftersom det är inom samma program som du vill byta. Du vill egentligen bara ta bort de extra naturvetenskapIiga... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga