Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'Malmö' (24 st.)

    • MESSO

      en fråga ??????????????

      Jag har sökt till tandtekniker program i Malmöuniversitet och Göteborg universitet , och jag har alla ämne som behöver till program, så jag är behörigt. Mitt merit värde är 16,70 så jag undrar kommer jag in till program eller nej jag...

      Milla : : Hej!Du får gärna titta på tidigare antagningsgränserna men hur det blir framöver är de ju ingen (ännu) som vet. Antagningsgränsen till utbildning till Tandtekniker i Malmö till hösten 2023 var i... Läs hela svaret
    • E-M

      Hur kommer man in på förstärkt program?

      Hej! Vi bor nära Lund och Malmö, men alltså inte i dessa kommuner. Vårt barn har autism och skulle behöva gå på förstärkt gymnasieprogram (start hösten-25), vilket verkar finns på Latinskolan i Malmö och Polhemsskolan i Lund....

      Milla : : Hej och tack för din fråga!Vi har nu fått ett svar från Planeringssekreteraren Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen i Malmö stad som lyder:"Hej!Söker man IMA... Läs hela svaret
    • Arbets och yrkesvägssökande

      Hur hittat jag rätt?

      Jag känner att jag inte hittar rätt kariär för mig att satsa och platsa på. Finns det SYV som en kan träffa som vuxen i Malmö?

      Mikael: : Hej, i Malmö finns det Vuxenutbildningen och vuxenvägledning som kommunen erbjuder. Se information om det inkl.kontaktinformation på Malmö/Vux/ContactMen du kan redan nu titta på många olika yrken... Läs hela svaret
    • Sofia

      Kan färdighetsprov i spets musik användas för estetprogrammet?

      Min dotter gjorde färdighetsprovet för att söka till Malmö Latins spetsutbildning i musik. Tyvärr blev hon inte godkänd. Nu funderar hon på att istället söka till estetprogrammet med musikinriktning på samma skola. Nu till min fråga: kan hon använda sig av sitt färdighetsprov när hon söker till...

      Anna: : Hej Sofia!Din fråga gäller antagning till ES på  Malmö latinskola. Vi som vanligtvis svarar här i forumet jobbar inom på den skolan och jobbar inte heller... Läs hela svaret
    • Emy

      Var kan man skriva en distanstenta i Malmö/närheten?

      Jag är en student som studerar i Linnéuniversitet och ska skriva tentamen på distans. Tyvärr så finns det inga lärcentrum etc som accepterar oss som bor i Malmö. Det finns en del i Skåne nordost och Simrishamn men de accepterar endast deras...

      Anna: : Hej Emy,jag hoppas du får tips från någon som kan lösning på ditt problem. Jag och mina kollegor, SYV-ar här på FRåGA SYV vet tyvärr inte det. Ett tips... Läs hela svaret
    • Cissi

      Läsa matte på komvux Malmö?

      Har en son som vill lösa Fastighetsprogrammet på Malmö Högskola. Läste ekonomi programmet på Sundsgymnasiet och tog Studenten för 3 år sedan. Han behöver läsa matte in 3B för att kunna söka in på programmet....

      Daniel: : Hej Cissi!enligt informationen på antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/viktiga-datum blir sista dag för komplettering av ansökan - den 21 juni 2022.  Självaste ansökan bör man göra... Läs hela svaret
    • Ellie

      Bli läkare efter samhällsprogrammet?

      Hejsan! Jag läste samhällsprogrammet på gymnasiet och funderar nu på att bli läkare. Jag vill därmed läsa det naturvetenskapliga basåret på Malmö universitet men är lite osäker ifall man kan läsa de biologi- samt kemikurser där som krävs för läkarprogrammet, eller ifall deras basår endast täcker...

      Julia: : Hej, enl. vad som står på edu.mau.se/sv/Program/NZNTC?v=2 så ingår Matematik 3c och 4; fysik 1a och 2 och Kemi1 men inte kemi 2 eller biologi 1 och 2.Basår på högskolenivå... Läs hela svaret
    • Emina

      Vad ska jag studera på universitet??

      Hej! Jag är en 19-årig tjej som tar studenten nu i sommar, jag vill studera vidare men har INGEN aning med vad!! Alltså jag har sån himla beslutsångest, det finns så mycket o välja mellan men de flesta utbildningar låter astråkiga... grejen är den att jag vet inte alls vad jag vill jobba med...

      Liselotte: : Hej Emina, ta en titt på Malmö Universitets hemsida - kolla på alla deras utbildningar på Grundnivå. Utbildningsutbud kommer fastställas till 16 mars 2020 då ansökningsperiod... Läs hela svaret
    • Jan

      Hur hittar jag ansvarig för Kommunens aktivitetsansvar i Malmö?

      Hejsan, om jag behöver hitta kaa-ansvarig, kommunens aktivitetsansvarig - säg i Malmö, hur gör jag det? Var står det någonstans vem som är kommunens aktivitetsansvarig? mvh Janne

      Anna: : Hej vi fick nu fram följande information: Det finns ngt. som heter "KAA-UngMalmö". Du hittar deras kontaktuppgifter, gemensam mail och telefon, samt annan information på... Läs hela svaret
    • Anna

      Vart kan man plugga?

      Tänkte plugga i Kristianstad till höst, linjen internationell marknadsföring och företagande. Min fråga är om det finns ett likadant eller liknande program närmre Helsingborg, tänker då helsingborg, Lund, Malmö, Halmstad? Vilka program fanns denna hösten som hade samma inrikting. Jag vet om...

      Mikael: : Hej Anna,högskolornas gemensam sida heter www.studera.nu och där borde du kunna hitta alla pågående högskoleutbildnignar + de framtida starter som redan har beslutats om. Det finns inte några hemliga... Läs hela svaret
    • helena

      hur sker prövning?

      Hej! Kan någon hjälpa mig med länkar för att ansöka om prövning i matte 1c och 2c i malmö,lund eller staffanstorp? har även kommit i kontakt med en på polhemskolan för prövning i idrott, dock undrar jag om det finns skolor i malmö som erbjuder prövning då jag har närmare till malmö. har...

      Liselotte: : Hej Helena,vi har upprepade gånger haft kontakt med en sakkunnig som är mycket insatt i antagningsfrågorna (antagning till högskolor och universitet i Sverige) och fick det förklarat för oss så... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga