Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'konkurrens om utbildningsplats' (11 st.)
-
Kan jag få 3 meritvärde?
Hej! Jag försöker komma in i nätverksdrift programmet men jag behöver högre meritvärde för att bli antagen. Jag tänkte läsa upp några betyg i Komvux och Jag undrar om hur man kan snabbast få 3 meritvärde.
Hej Mohammed! Jag är osäker på vad "3 meritvärde" är... Om du tänker på merit/-Extrapoängen så är det högst 2.5 man kan få. Om du vill få... Läs hela svaret -
Hur mycket kan hp antagningspoäng variera?
Till ht2022 har jag tänkt att söka till universitet men jag undrar lite om hur mycket antagningspoängen för hp kan variera per år? Jag har tidigare gjort ett HP där jag fick 1.25 och utbildningen jag vill in på är civilekonom programmet i...
Hej Elias!Det är omöjligt att på förhand veta exakt var antagningsgränserna hamnar vid nästa antagning. Man kan alltid hoppas att gränsen ej blir högre men det beror på... Läs hela svaret -
Om ens meritvärde är detsamma som krävts tidigare, kommer man in?
Ursäktar en aningens luddig formulering på frågan, men för att beskriva.. Jag har sökt till en utbildning vars meritvärde (HP) legat på omkring 0.95 de senaste åren, min poäng ligger på 0.95. Är det låg eller hög chans att...
Hej Oliver,att antagningsgränsen i HP-urvalet ligger på 0.95 betyder att minst en person med det resultatet kommit in (inte att alla med det resultatet kom in).... Läs hela svaret -
Höja merit efter gymnasiet?
Jag har redan tagit studenten och gick ut med 18.2 ungefär men hade behövt ha 19.2 för att komma in på den utbildningen jag vill, är det värt att plugga upp betygen nu i efterhan eller satsa på högskolaprovet? Och har D i några ämnen...
Hej Bella!Man kan både göra högskoleprovet och samtidigt försöka få upp sitt meritvärde. Det behöver inte vara det ena Eller det andra, utan du kan göra Både och, samtidigt.... Läs hela svaret -
Hur fungerar antagningspoängen?
Hej, Hur fungerar egentligen BI antagningspoängen för universitet? Är det så att man måste ha det senaste som står på statistiken (tex på studera.nu eller antagningsstatistik) eller mer för att komma in? Låt säga att man har 17+ i...
Hej Hanna,konkurrens om utbildningsplats fungerar så att alla Behöriga sökande rangordnas (som nummer 1 skrivs in den sökande som har högst meritvärde av alla som till sökt just den... Läs hela svaret -
Kan jag byta ut kurser?
Hej! Jag tog examen från Naturvetenskapsprogrammet 2019 och vill nu till hösten komma in på arkitektprogrammet (något jag intre tror att mina betyg i nuläget räcker för). Kan jag på komvux byta ut exempelvis kemi 2 (som jag fick E i) mot en bildkurs...
Hej Tuva; inget i examensbeviset får ändras. Ett nytt examensbevis skulle du kunna ta ut på Komvux om du uppfyllde kraven för ett yrkesbevis - alltså examen från ett yrkesprogram.För att... Läs hela svaret -
Vilken linje bör jag gå?
Hej! Jag vet inte vilken linje jag vill gå, i skolan gillar jag so-ämnena, tyska och idrott. Jag är även intresserad av varför människan är som den är och hur vi tänker. Jag tycker även om kemi. Vilken linje matchar mest in på min...
Hej Maja,Idrott och hälsa 1 ingår som obligatorisk kurs i alla nationella svenska gymnasieprogram, vill du läsa mer idrott - så brukar det gå att välja ännu en idrottskurs - t.ex Idrott 2 inom... Läs hela svaret -
Vilket individuellt val är fördelaktigare?
Hej, jag undrar om det är bättre att läsa engelska 7, och få ett E i betyg och därmed meritpoänget, eller att ha ett annat individuellt val som ger ett A i betyg? Vad är fördelaktigare med tanke på konkurrens om studieplats på en eftergymnasial utbildning? Tusen tack för svar! Leffe
Hej Leif,eftersom godkänt betyg i Engelska 7 ger 1.0 i merit, är det fördelaktigare att ha E betyg i eng 7 än A betyg i en annan 100 poöngs-kurs i stället. Detta om eleven ej får... Läs hela svaret -
Juristprogrammet!!!! / Högskoleprovet?
Hej! Jag går andra året i gymnasieskolan och har gjort högskoleprovet denna terminen. Ska göra högskoleprovet varje termin nu upp till 3:an. Jag undrar vad för poäng det krävs på HP för att komma in på juristprogrammet. Jag kollade detta och ibland stod det 1,6 eller 1,5, 1,4. Så hur mycket...
Man Konkurrerar mot andra som söker samma utbildning. Jämförbart med en auktion: vad kommer ett föremål kosta på en auktion? Ingen vet... Folk bjuder över varandra och sedan, i efterhand... Läs hela svaret -
Behöver man höga betyg?
Hej behöver man alla A för att komma in på civilingenjör? Tror du det räcker att konkurrera med C betyg i alla ämnen
hej Frida, Civilingenjör>> är inte ett yrke, utan många olika. Det är ett samlingsnamn för ett antal olika tekniska yrken. Var god se info på www.framtid.se/yrke/civilingenjor Och det finns... Läs hela svaret -
Hur fungerar det när det gäller betygspoäng och meritvärde?
Hej! Vilka kurser som ger meritvärde. Har betyget med meritvärde att göra. Om man får A betyg kommer att höjas meritvärde. I vilka kurser som betyget kan påverka meritvärde?
Hej Sanaa, undrar du om ansökan till gymnasiet eller om ansökan till högskoleutbildningar? Det är lättast att ge svar om du beskriver lite mer kring situationen -... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga