Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'plugg' (5 st.)

    • Student

      Hur fungerar en salstentamen?

      Hej Hur fungerar en salstentamen? Hur långa brukar de vara på ett ungefär under det första året på ämneslärarprogrammet? Brukar man få någon typ av vägledning i vad man ska kunna, för på gymnasiet fick man instuderingsfrågor och dylikt, får man det på universitetet också eller måste man klara...

      Julia: : Hej Mohamad;en "sal-tentamen" när man läser på en högskoleutbildning kan t.ex vara 2-3 timmar eller 5 timmar. Man får information från sina lärare angående vad man måste... Läs hela svaret
    • K

      Kan man läsa biologi 1 fast man går sam linjen?

      Hej! Jag läste naturkunskap 1b och fått ett betyg men nu undrar jag kan man läsa biologi 1 fast man går samhällslinjen? Jag har ett stort intresse för just biologi så därför ville jag få lite mer kunskaper inom just den ämnet.

      Anna: : Hej K, på Samhällsvet.programmet får man läsa Biologi 1 som en kurs inom Programfördjupning. Det kan du se i Programplanen för SA>>. Dock är det inte en... Läs hela svaret
    • K

      Ska jag välja natur som en utmaning?

      Hej! Jag har ett gymnasieproblem eftersom jag vet inte vad jag ska välja omvalet stänger snart och jag har ingen aning om vilket program jag ska välja. Jag är intresserad av många saker runt omkring mig men jag vet inte vad jag ska välja. Jag pratade med Syv i skolan och hon sa att jag skulle...

      SYV-besökare: : Hej K, det finns ett stort antal olika yrken som samarbetar på ett sjukhus, se ex. Sjukhusyrken>>.  Jag tycker att det är Vård- och omsorgsprogrammet man i första hand bör titta... Läs hela svaret
    • Hanna

      Plugg på ett högskoleförberedande program och ett yrkesprogram?

      Hej! Jag skrev tidigare att jag ville byta till BF men att det inte gick. Men vi skulle då ha ett möte med rektorn, men rektorn klargjorde tydligt att det inte skulle ändra hennes beslut och då beslöt vi oss att inte ha det. Jag ville byta till BF eftersom jag inte klarar av samhällslinjen...

      Milla : : På yrkesprogram läser man mindre matte och svenska och eng kan man välja om man vill läsa fler kurser och bli behörig till högskola eller ej. Det är... Läs hela svaret
    • Eleonor

      Naturvetenskap eller Musik??

      Hej! Jag är jätteosäker på vilket program jag vill gå. Själv älskar jag musik och det är verkligen något jag brinner för och har därför sökt lite olika musikprogram, men jag är samtidigt en sån som älskar matte och känner att Naturvetenskapsprogrammet är det enda programmet där jag får så...

      Therese: : Hej Har du varit på studiebesök på någon skola i närheten av dig som du kan tänka dig gå på? Har du tänkt på någon annan inriktning eller det är bara dessa två som gäller? Många frågor härifrån!! Följ ditt hjärta så blir det nog rätt Mvh Therese

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga