Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'vuxen' (5 st.)

    • Elev

      Som USKA, måste jag bli godkänd i Samhällskunskap?

      Hej! Jag håller på att utbilda mig till Undersköterska just nu, och i kursen ingår Samhällskunskap 1a1. Vårdkurserna går jättebra med A och B i betyg, men Samhällskunskapen är så svår för mig. Är det möjligt att...

      Milla : : Hej,gör ditt bästa och försök få godkänt betyg även i samhällskunskaps-kursen! Om du gör ditt bästa så gör du precis så mycket som är... Läs hela svaret
    • SYV-besökare

      Hur kan en vuxen person uppnå yrkesbevis?

      Hej en ung person men som inte kan läsa på gymnasiet, hen är över 20 år, vill få ut yrkesbevis som Anläggningsförare/maskinförare. Hur kan hen göra det? Tusen tack för hjälpen.

      Peter: : Hej och tack för din fråga om yrkesbevis som anläggningsförare.Se länk nedan:https://www.byggbranschensyrkesnamnd.se/larling/ny-som-larling/hur-nar-jag-mitt-yrkesbevis/HUR NÅR JAG MITT... Läs hela svaret
    • Denise

      Floristutbildning för vuxna?

      Hej! Då jag hara läste 2 av 3 år på gymnasiet så letar jag nu efter sätt att kunna fortsätta utbilda mig och har funnit intresse i floristyrket, men när jag kollar online så hittar jag bara utbildningar som kostar flera tusen eller som ligger...

      Mikael: : Hej,utbildning till Florist ligger i Sverige på gymnasial nivå och det är därför som vuxna läser till det yrket på komvux. Börja med att fråga på komvux i den kommunen... Läs hela svaret
    • Tim

      Hur blir man pannoperatör?

      Hej, jag fick en fråga från en deltagare - en vuxen arbetssökande - som fick ögonen upp för att kanske bli pannoperatör. Har ni några förslag på vad hen ska göra för att kunna bli det? Tack så mycket på förhand! Tim

      Daniel: : Hej Tim och tack för din fråga!Vi har för en tid sedan fått svar från en sakkunnig inom den aktuella branschen, som jag klistrar in här, nedan: Som Pannoperatör så ansvarar man för... Läs hela svaret
    • Robin

      Hur utbildar man sig inom Marknadsföring som vuxen?

      Hej, mitt namn är Robin och jag har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med. Jag är 27år, jag vill göra ett karriärbyte och funderar på hur man skall gå till väga för att utbilda sig inom Marknadsföring som vuxen? Är det högskola som gäller? Vuxenutbildning? Kan man läsa en...

      Julia: : Hej Robin, om du redan har en gymnasial utbildning "i bagaget" är det Eftergymnasial utbildning som i första hand är aktuell för dig och de finns inom olika skolformer - både... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga