Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31987 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'arbetssökande' (8 st.)
-
Använda föräldrar som referens i jobbsökande?
Jag är arbetssökande just nu och har endast arbetat i mina föräldrars företag tidigare. Jag vet att man inte bör ha anhöriga som referens i sitt CV, men jag har ingen annan referens att välja på. Hur hög betydelse har det om man anger ens...
Hej,min första tanke är att du bör samråda med en Arbetsvägledare på Arbetsförmedlingen som förhoppningsvis har erfarenhet av att "hantera" liknande... Läs hela svaret -
Hur blir man pannoperatör?
Hej, jag fick en fråga från en deltagare - en vuxen arbetssökande - som fick ögonen upp för att kanske bli pannoperatör. Har ni några förslag på vad hen ska göra för att kunna bli det? Tack så mycket på förhand! Tim
Hej Tim och tack för din fråga!Vi har för en tid sedan fått svar från en sakkunnig inom den aktuella branschen, som jag klistrar in här, nedan: Som Pannoperatör så ansvarar man för... Läs hela svaret -
Svårigheter för äldre sökande på arbetsmarknaden i Covidtiden?
Hej, jag jobbar inte (i min tjänst som SYV) med vuxna arbetssökande, men pga jag är utbildad studievägledare får jag ofta frågor från vänner och bekanta om att hjälpa ngn arbetssökande. Nu fick jag en fråga om en kvinna cirka 56-57...
Hejsan,tufft. Jag håller med dig om att det är inte lätt - om situationen ser ut som du beskriver den: äldre person, utan körkort, med hög hyra och med erfarenhet... Läs hela svaret -
Tänkbar inriktning på vidarestudier?
Hej. Jag har i vuxen ålder sadlat om pga utvecklad dammallergi(är även allergisk mot hund,katt och häst samt känslig mot vissa partiklar). Jag studerade då merparten av kurserna till ekonomiassistent på gymnasienivå och gick sedan direkt över...
Hej Ulrica,du påtalar ett viktigt "problem" - att arbetsgivare vill anställa ngn som passar perfekt och det tar tid att "rusta upp sig" för att passa perfekt till just "den positionen" som du söker... Läs hela svaret -
Arbete med bakgrund inom media- och kommunikationsvetenskap?
Hej Fråga SYV! Jag befinner mig i en situation i livet där jag inte vet hur jag ska ta mig vidare. Jag är snart 30 och har aldrig haft ett arbete, alltid studerat och nu på senare år varit arbetssökande. Jag har läst fristående kurser på universitet och även läst programmet för medie-...
Vissa skolor ”skriker efter” lärare. Du borde kunna få i alla fall ”vik” som lärare, om du kan tänka dig att undervisa. Starta eget? Söka jobb utomlands? Yrkeshögskoleutbildning? Kika gärna på www.yhguiden.se -
Hur hittar jag rätt A-kassa?
Hej, jag undrar om hur många olika A-kassor som finns och hur jag hittar rätt a-kassa att söka medlemskap i? Mvh Jelena
Hej Jelena, Kika gärna på sverigesakassor.se/for-arbetssokande/hitta-din-akassa. Och av info på sidan /länk ovan/ framgår att det finns i Sverige idag (25 sept 2018) 27 olika... Läs hela svaret -
Vilken Arbetsförmedlingskontor måste man skriva in sig på?
Hej, jag har en fråga om arbetslöshet och inskrivning på arbetsförmedlingen. Ponera att man bor i Göteborg - ganska centralt, vilket kontor ska man då skriva sig in? beror det på vilka yrken man söker jobb inom eller beror det på var man bor eller är folkbokförd? Tacksam för ett snabbt svar. Leffe
Hej Leffe,vissa "speciella" yrken som t.ex Sjöyrken eller om man är Kulturarbetare - eller yrken inom Bygg kan det finnas speciella Arbetsförmedlingar för /i större... Läs hela svaret -
Efter gymnasiet?
Vad kan man jobba efter gymnasiet om man pluggat ekonomi ifall man inte vill plugga vidare men vill istället jobba och går ut med 2F vad kan man jobba då
Hej, Johan det finns tyvärr inte någon jobbgaranti i Sverige idag. Man kan tyvärr vara arbetslös även med en högre utbildning "i bagaget". Om man inte startar ett eget företag och blir sin egen... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga