Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31996 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'intyg om grundläggande behörighet' (7 st.)
-
Utlandsstudier efter folkhögskola ?
Efter att jag gått ut allmän kurs på folkhögskola vill jag plugga på högskola utomlands. Men eftersom jag inte kommer ha ett slutbetyg från det vanliga gymnasiet utan ett studieomdöme undrar jag hur man ser på det utomlands och om man kan...
Hej,ett ömdöme från en folkhögskola kan man inte göra om till examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Men du kan ansöka om ett Intyg för utlandsstudier, se... Läs hela svaret -
INTYG för behörighet till högskolestudier och yrkeshögskolestudier?
Hej! Jag heter Sam, är en 23 åringskille som kanske (säkert) vill fortsätta mina studier. Har fått som jag skrev som titeln ett papper där det står INTYG för behörighet till högskolestudier och yrkeshögskolestudier, Har jag...
Hej,jag tror du läste på en folkhögskola, allmänna kurser där, stämmer det? Det som gäller för att efter studier på folkhögskola... Läs hela svaret -
Studier utomlands?
Hej! Jag pluggar just nu på folkhögskolan för att få högskola behörighet. Men jag undrar på om det är jättesvårt att söka sig vidare till studier utomlands med högskola behörighet från folkhögskolan? Är det...
Hej Emma!det finns inte några generella för- eller nackdelar om vi jämför studier på en folkhögskola respektive på komvux - vad gäller söka sedan till studier utomlands. Om du uppnår... Läs hela svaret -
Examen för utomlands studier?
Hej, jag gick naturprogrammet men hoppade av direkt för att börja jobba då jag behövde hjälpa familjen med ekonomin, har nu tagit tag på mina studier igen och tänkte söka till läkarprogrammet utomlands, och då är deras krav:...
Hejsan,Reell kompetens (en annan väg) förutsätter att man efter det att man fyllt 19 år jobbat minst 3 år på minst halvtid + har godkända betyg i ett antal gymnasiala kurser. Läs... Läs hela svaret -
Flytta utomlands men fortsätta med svensk studie?
Jag ska här och nu den 30 Juni flytta till London vilket betyder att jag inte längre kan gå kvar på min gymnasieskola här i Sverige. Då jag helst inte vill gå om mitt första år i gymnasiet tänkte jag fortsätta med den svenska...
Hej Kira,om du uppfyller kraven för gymnasieexamen, får du ut Examensbevis. Att man läst på distans gör inte examensbeviset "mindre värt" utan det ger samma... Läs hela svaret -
Kan man studera universitet utomlands med folkhögskola omdöme?
Hej! Jag undrar bara om man kan studera universitet utomlands om man har studieomdöme på folkhögskola? Eftersom jag studera Allmän kurs- Engelska i Härnösands och jag vet att jag kan inte komma in i Svensk universitet för att min svenska är inte...
Hej Patricia, du kan ansöka om Intyget om grundläggande behörighet hos UHR, se information på uhr.se/studier-och-antagning/Studier-utomlands/Intyg-for-utlandsstudierOm... Läs hela svaret -
Folkhögskola och Läkare utomlands?
Hej, jag ska läsa ett naturvetenskapligt basår på folkhögskola och vill plugga vidare till läkare utomlands. Kommer det att funka? Jag får ju inga betyg från folkhögskola men blir Behörig.. Gäller detta för utomlands studier också?
Hej Varti,vad skolorna utomlands erkänner för utbildningar - måste man fråga just på den skolan utomlands där man vill läsa sen. En SYV i Sverige kan ju inte bestämma vad alla de... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga