D.Z

    Efter att jag gått ut allmän kurs på folkhögskola vill jag plugga på högskola utomlands. Men eftersom jag inte kommer ha ett slutbetyg från det vanliga gymnasiet utan ett studieomdöme undrar jag hur man ser på det utomlands och om man kan komma in på en skola i Australien med folkhögskoleomdöme ? Kan man översätta folkhögskoleomdöme till slutbetyg i gymnasiet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ett ömdöme från en folkhögskola kan man inte göra om till examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Men du kan ansöka om ett Intyg för utlandsstudier, se information på uhr.se/studier-och-antagning/Studier-utomlands/Intyg-for-utlandsstudier
    Svara på frågan om hur en skola i Australien kommer att bedöma ditt omdöme från en folkhögskola, kan jag inte göra - för att jag har inte den informationen. Du kan med fördel fråga antagningsavdelningen på den skola i Australien som du vill komma in på.
    Min erfarenhet är att i fall man är behörig till någon utbildning i Sverige, så är man också behörig till "motsvarande" utbildning i de flesta andra länder med reservation för att kompletteringar som t.ex inom språk, måste göras. Nu vill du läsa i Australien, och jag antar att utbildningsspråk blir engelska. Skolan i Australien kan kräva att du gör test i engelska för att påvisa att du har tillräcklig kunskap i engelska. Även andra krav kan ställas av den "mottagande" skolan.

    Studie- och yrkesvägledare