Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31882 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'välja utbildning' (6 st.)
-
Naturvetenskap eller teknik?
Hej! Jag ska snart söka till universitetet och är lite kluven angående vilken utbildning jag ska välja, då jag inte vet säkert vad jag vill göra i framtiden. Jag vet att jag nog inte bara vill sitta på kontor, utan ha ett mer varierat arbete. Jag vill nog välja något biologirelaterat. ...
Hej,Att välja mellan att utbilda sig till civilingenjör i bioteknik och kandidatprogrammet i biologi ett viktig beslut som du måste ta. Här är några saker att överväga som kan... Läs hela svaret -
Vilka jobb kan man ta med lärareexamen?
Hej! Jag har det jätte svårt att bestämma om jag vill bli en ingenjör eller matte/fysik lärare (gymnasiet). När jag tänker på ingenjörs utbildning då tänker jag att det är otroligt många dörrar som ska öppnas och...
Hej Yevheniia!Jag vill börja svara med att visa en utbildning - Civilingenjör och Lärare på KTH. Man kan alltså utbilda sig till civilingenjör och till lärare samtidigt. Som... Läs hela svaret -
Industriell ekonomi eller civilekonom?
Hej! Jag står i valet och kvalet mellan två utbildningar, civilingenjör-industriell ekonomi eller civilekonom. I framtiden vill jag jobba med problemlösning i någon form, helst lite kreativt, och gärna i en högt uppsatt position. Gärna också...
Hej Ingrid,du kan söka till civilekonomprogrammet och samtidigt söka läsa de kurser (t.ex på komvux) som fattas för att du ska bli behörig till den andra utbildningen (civilingenjör i... Läs hela svaret -
Folkhögskoleutbildning inför Inredningsarkitekt?
Hej!
Jag går för nuvarande i 3an på natur-natur, och funderar på att utbilda mig till inredningsarkitekt. Min pojkvän utbildar sig till byggnadsarkitekt på KTH vilket verkar väldigt intressant och rolig. Han har tagit med mig dit så att jag...
Hej Alva,utbildningsutbud förändras och det gäller alla de olika skolformer. Nya utbildningar kan dyka upp... och det som gäller idag kanske inte gäller om ett... Läs hela svaret -
webbutvecklare vs energiingenjör?
Jag blev antagen till båda och har rikitigt svårt att välja. Jag vet att det är en smak sak men tänkte fråga ändå flrhopningsvis får jag lite insperation som kan hjälpa mig välja en.
Om du kan börja på båda och jämföra dem... Du kan sedan försöka läsa båda, samtidigt, eller hoppa av från en av dem. -
Vad ska jag välja för sorts utbildning?
Jag har problem med inte diagnoser och sånt. Och behöver diskutera om jag ska plugga på distans, vilken skola osv.
Hej Zandra! Det bästa rådet jag kan ge är att du bokar tid med syv på komvux i den kommunen där du är folkbokförd , ta med dig alla dina betyg och intyg - så får... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga