bellaswag
    Hej!

    Jag ska snart söka till universitetet och är lite kluven angående vilken utbildning jag ska välja, då jag inte vet säkert vad jag vill göra i framtiden. Jag vet att jag nog inte bara vill sitta på kontor, utan ha ett mer varierat arbete.

    Jag vill nog välja något biologirelaterat. Just nu står det mellan civilingenjörsprogrammet i bioteknik och kandidatprogrammet i biologi (och förmodligen en master efter det).

    Hur vet jag om jag borde välja det naturvetenskapliga eller det tekniska? Det jag läst är att biologi-kandidaten går mer in på djupet i biologin, medan civilingenjörsutbildningen är bredare då den också innehåller matte och fysik etc. Att naturvetenskapen frågar "varför?" medan tekniken frågar "hur?". Spontant låter naturvetenskapen mer lockande.

    Bioteknik verkar inte ha lika mycket biologi, vilket jag kanske tycker är lite synd, eftersom det nog är det roligaste ämnet. Dock känns det som att civ.ing. är mer attraktivt på arbetsmarknaden? Hur mycket skiljer sig egentligen jobben man kan få efter utbildningarna? Och hur vet jag vad som passar mig bäst?

    Det känns också läskigt att välja civ.ing. med tanke på hur många som börjar men hoppar av... Och matten och fysiken, trots att jag gillar de ämnena och har ganska lätt för dem. Utbildningen är också 5 år, vilket känns som ett större val än att först välja en 3-årig utbildning och sedan ev. en 2-årig. Jag skulle gärna behöva lite tips kring hur jag ska tänka.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Att välja mellan att utbilda sig till civilingenjör i bioteknik och kandidatprogrammet i biologi ett viktig beslut som du måste ta. Här är några saker att överväga som kan hjälpa dig att göra ditt val:

    1. **Intressen och passion**: Fundera på vad som verkligen intresserar dig och vad du brinner för. Om du älskar biologi och vill utforska ämnet på djupet kan kandidatprogrammet i biologi vara det rätta valet. Å andra sidan, om du är intresserad av att tillämpa biologiska principer och tekniker för att lösa verkliga problem och skapa innovationer, kan civilingenjörsprogrammet i bioteknik vara mer lämpligt.

    2. **Karriärmöjligheter**: Båda utbildningarna kan leda till spännande karriärmöjligheter, men de skiljer sig åt när det gäller typ av arbete och branscher. Civilingenjörsprogrammet i bioteknik öppnar upp möjligheter inom bioteknikföretag, läkemedelsindustrin, miljöteknik, livsmedelsindustrin och mycket mer. Å andra sidan kan kandidatprogrammet i biologi leda (på sikt) till arbete inom forskning, undervisning, naturvårdsorganisationer, eller till och med hälso- och sjukvårdssektorn.

    3. **Utbildningens innehåll och längd**: Ta en närmare titt på kursplanerna för båda utbildningarna och se vilken som passar dig bäst. Civilingenjörsprogrammet i bioteknik kommer att inkludera kurser i matematik, fysik och teknik utöver "biologiska ämnen", medan kandidatprogrammet i biologi fokuserar mer på "biologiska ämnen", är i alla fall min uppfattning (dock är jag inte expert inom det område). Tänk också på utbildningens längd och hur länge du är villig att studera. Utbildning till civilingenjör är i Sverige fem-årig; kandidatprogrammen är 3-åriga; om du efter kandidatprogrammet söker läsa masterprogrammet, så är det ännu 2 år (masterprogrammen är 2-åriga); på avancerad nivå finns även magisterprogram (1-åriga) och fristående kurser.

    4. **Arbetsmarknad och efterfrågan**: Gör lite forskning om arbetsmarknaden för båda utbildningarna och vilka jobbmöjligheter som finns tillgängliga efter examen. Prata med studievägledare på de institutioner där utbildningarna ges, med yrkesverksamma inom branschen och se vilka råd de har att erbjuda.

    5. **Personliga förutsättningar och mål**: Ta hänsyn till dina personliga styrkor, svagheter, mål och preferenser när du fattar ditt beslut. Fundera på vilken typ av arbete och arbetsmiljö som skulle passa dig bäst.

    Oavsett vilken väg du väljer, kom ihåg att ingen utbildning är bortkastad och det är aldrig för sent att göra en förändring om du skulle ändra dig längre fram.
    Ta din tid att utforska dina alternativ noggrant och följ ditt hjärta och dina intressen när du fattar ditt beslut. Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare