Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'max antal F-poäng' (5 st.)

    • Moe123

      Har 2600 poäng totalt på grund av komvux kan jag fortfarande ha 250 F?

      Jag har 250 poäng F från gymnasiet och en av kurserna va SVA 3 men jag har fått E i det nu med hjälp av komvux. Sen tog jag upp matte 4 för att jag ville ha mer val men fick F i det. Så jag ligger fortfarande på 250 poäng F totalt. Kan jag...

      Milla : : Hej,i examensbevis från komvux får inte kursen idrott-och-hälsa1 ingå, har du räknat bort de poängen, 100poäng?I examensbevis från komvux... Läs hela svaret
    • Kvinna

      F i de gymnasiegemensamma ämnen?

      Hej igen, Om man får F i ... - Historia 1a1 (50p), - Idrott och hälsa 1 (100p), - Naturkunskap 1a1 (50p), - Religionskunskap 1 (50p) - Samhällskunskap 1a1 (50p) (Totalt 300p) MEN har/får minst E i alla de andra gymnasiegemensamma ämnen, programgemensamma ämnen...

      Anna: : Hej Veronica,för att uppnå kraven för examensbevis finns det rätt många olika villkor som alla måste vara uppfyllda. T.ex måste gymnasiearbete finnas med rätt tema och... Läs hela svaret
    • Kvinna

      F i de gymnasiegemensamma ämnen?

      Hej igen, Om man får F i ... - Historia 1a1 (50p), - Idrott och hälsa 1 (100p), - Naturkunskap 1a1 (50p), - Religionskunskap 1 (50p) - Samhällskunskap 1a1 (50p) (Totalt 300p) MEN har/får minst E i alla de andra gymnasiegemensamma ämnen, programgemensamma ämnen...

      Anna: : Hej,om det är examensbevis från Gymnasiet då är det max 250 poäng F man kan ha och fortfarande uppfylla kraven för exam.bevis.Om det är examensbevis från Komvux, då är det... Läs hela svaret
    • Hjälp

      F i franska 3 och idrott, kan jag få examen?

      Hej om en vecka har jag gått klart första året i gymnasiet. Eftersom att jag går i sasam betyder det att jag var tvungen att gå moderna språk så fortsatte med franskan, jag har klarat alla kursprov men kommer tydligen få F p.g.a ett grammatiks prov. Kursen är 200 poäng och ger även merit om man...

      Milla : : Franska 3 är en 100poängs kurs; varje kurs moderna språk på gymnasial nivå är på 100 poäng. Den kursen och Idrott och hälsa 1 ger tillsammans 200... Läs hela svaret
    • Anonym

      vad är skillnaden?

      Vad är de största skillnaderna mellan samhälle inriktning samhälle och samhälle inriktning beteende? Finns det några kurser som det båda har eller har det helt olika? Hur ser dessa utbildningarna ut?

      Julia: : Hej, skillnaden mellan olika inriktningar på samma program är Inriktningskurserna + att GA, gymnasiearbete, /tema för GA/ - måste stämma överens med utbildningens inriktning. Se gärna gymnasieprogram/SA/programplan/Programplan_SA.pdf  

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga