Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'inriktningskurser' (11 st.)
-
Programfördjupningarna samt kurserna?
Är programfördjupningarna samt kurser inom inriktningarna samma sak?
Hej, jag är inte säker på att jag förstår din fråga.Alla kurser inom en av Nationella inriktningar är på gymnasiet obligatoriska. Sedan måste elever även få... Läs hela svaret -
Spelar inriktning i teknikprogrammet något roll?
Min fråga är att just nu ska jag söka gymnasiet teknik och den gymnasiet som jag vill ha har bara en enda riktning i teknik som heter media och information inriktning påverkas inriktningen du väljer dig på framtiden om du ändå läser samma...
Jo, vilken inriktning på TE man läser kan spela ganska stor roll. Vi tar och tittar på Programplan för TE>> - gå in... Läs hela svaret -
IAP på gymnsium?
Apropå min förra fråga, Eleven är ännu inte betygssatt i Ma2b men det finns risk för F då det är en pågående kurs. Om eleven läser ma3b kan ge den bästa förutsättningar att nå en gymnasieexamen, om ev IAP, kan...
Hej,alla elever på gymnasiet får läsa vidare till nästa/högre kurs i samma ämne, även om de fick F i en lägre/underliggande kurs (för det behövs inte någon anpassning... Läs hela svaret -
Byte från EKEK till EKJU?
Hej jag går andra året i gymnasiet i Ekonomiprogrammet EKEK och vill byta till EKJU så går det eller blir det svårt?
Hej,för att uppfylla kraven för examensbevis från ekonomiprogrammets inriktning Juridik måste eleven ha betygen i alla de kurser som ingår i den inriktningen: EK/juridik. Vilka kurser det är - var god... Läs hela svaret -
Kan jag räkna med estetiska ämnen i mitt jämförelsetal?
Hej! Jag tog studenten år 2019 och höll nyligen på att räka ihop mitt jämförelsetal inför potentiellt sökande till universitet. jag blev däremot osäker om jag ska inkludera de inriktningsspecifika ämnena när jag väl...
Om du i ditt examensbevis har 2500 poäng, alltså inga U markerade kurser som skulle innebära att du, enligt rektors beslut, läste utökat program, då räknas alla betyg in i jämförelsetal förutom E i gymnasiearbete. -
Är samhällsprogrammet bra?
Hej! Har ansökt och kommit in på samhällsprogrammet inriktning samhäll. Jag får dock kalla fötter nu, jag vet att det är ett brett program vilket ger mig möjligheten att ansöka till i princip vad som helst i universitetet (med undantag t.ex...
Hej,du kan läsa om SA på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SAoch titta gärna på Programplan för SA < också. Skillanden mellan inriktningarna på SA (det finns 3 st. inriktningar... Läs hela svaret -
vad är skillnaden?
Vad är de största skillnaderna mellan samhälle inriktning samhälle och samhälle inriktning beteende? Finns det några kurser som det båda har eller har det helt olika? Hur ser dessa utbildningarna ut?
Hej, skillnaden mellan olika inriktningar på samma program är Inriktningskurserna + att GA, gymnasiearbete, /tema för GA/ - måste stämma överens med utbildningens inriktning. Se gärna gymnasieprogram/SA/programplan/Programplan_SA.pdf -
Kan man byta inriktning på teknikprogrammet i slutet av åk2?
Går just nu andra året med inrikning design och produktutveckling, och undrar om det är möjligt att byta inriktning till teknikvetenskap till hösten i 3:an? Den enda kursen som har skilt sig än så länge är att jag har läst Design 1 och teknikvetenskap har läst Teknik 2
Hej Hasse,har du pratat med SYV på din skola om att få byta inriktning?Så här är det - se Programplan för Teknikprogrammet; ALLA kurser inom EN av intirkningar... Läs hela svaret -
Räknas det in, även om det inte ingår i linjen?
Det är så att jag kommer byta linje från samhällsvetenskap till beteendevetenskap efter sommaren. Jag har haft bild och form 1b denna terminen då jag fortfarande går i samhällsvetenskap. Så jag undrar kommer bilden fortfarande räknas in även om jag byter till beteendevetenskap?
Hej Zahra, kursen Bild& form 1b tillhör inte Inriktningskurserna, dvs den är helt oberoende inriktning på Samhällsvetenskapsprogrammet. Det kan du själv se i Programplanen... Läs hela svaret -
Kan man bli en it-tekniker?
Hejsan Jag går nuvarande i el och energiprogrammet med inriktning elteknik och är snart färdig med min första år. Jag vill gärna bli en it-tekniker men har hört att måste ha behövt gå på inriktningen dator och kommunikationsteknik. Kan jag ändå bli en it tekniker direkt efter gymnasiet efter ha...
Hej Ulf, det är arbetsgivare som väljer vem hen anställer och det är svårt att veta om arbetsgivaren väljer någon annan framför dig för att du gick "fel inriktning" på... Läs hela svaret -
Kan man ta bort ämnen man ej blivit F varnad i?
Hej! Det är så att jag går på natur- natur sista året. Förra terminen valde jag att ta bort matte 4 och fysik 2 därför att jag visste att jag ej skulle klara de. Just nu så har jag stöd i matte 2-3 och fy1. Min matte/fysik lärare vet att jag har valt bort fy2 och matte 4, han har därför inte...
Hej Moa! Hur ser din Studieplan ut? Du skriver att du "tog bort" ämnena. Har du fått reducerad studieplan, godkänd av SYV och rektorn? Saken är den att för att uppnå kraven... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga