Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32117 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'lämna återbud' (6 st.)
-
Har jag samma möjligheter igen att ansöka till yh om jag tackar nej?
Hej! Om jag söker till en kurs eller ett program på en yrkeshögskola och tackar nej, påverkar det mina möjligheter att söka till utbildningen igen?
-
har sökt naturkunskap 2 på komvux men vill inte gå?
hej, jag läser nu tre kurser på komvux i år sammanlagt 350p, (kommunikation, fy1a, gymnsiearbete) men vill söka kursen entreprenörskap till distans period mars-maj. Jag gjorde en anmälan igår om att ha sökt naturkunskap 2 men jag trodde bara jag hade...
Heltidsstudier på komvux = 20 gymnasiala poäng per vecka. Det är inte förbjudet för komvux att ge plats på kurserna så att man läser på mer än heltid... Läs hela svaret -
Folkhögskola, Lämna återbud?
Hej jag har sökt flera olika folkhögskolor och undrar hur det ligger till med att lämna återbud? Jag har kommit in på en skola med tidigare svarsdatum än min "favorit" skola, om jag tackar ja kan jag senare lämna återbud? Eller hur bindande är det?
hej, Alexandra. Du kan alltid avstå från att gå utbildning på en folkhögskola, även om du påbörjar den utbildningen. Ingen kan tvinga dig gå en utbildning som du inte vill... Läs hela svaret -
Antagning till högskola?
Jag är lite osäker på om jag ska söka in till högskola detta året eller nästa. Kan man "testa" att ansöka nu för att se vilka skolor man kommer in på, men sen tacka nej till dem. Och sen nästa år söka igen på...
Hej! det är ingen som kommer "komma ihåg" dig. Antagning görs på nytt, från "noll" varje gång. Det är OK att tacka nej till erbjuden studieplats.MvhSYV -
Komvux, byta kurs?
Hej! Jag har sökt till en kurs via komvux och har blivit antagen men har ändrat mig och undrar om jag kan ta bort kursen och söka något annat? Eller måste jag gå kursen? Tack i förhand!
Hej Eva,du måste inte gå en kurs som du inte vill gå. Du lämnar ÅTERBUD. Exakt hur du gör det - är upp till komvux i just din kommun. Det borde på komvux-hemsida och/eller på... Läs hela svaret -
Läs till kurser innan studenten?
Hej! Jag heter Hanna och är 17 år gammal. Jag studerar andra året på ekonomi linjen med juridisk inriktning. Jag har dock kommit på att jag ska bli läkare. Jag har höga betyg i de flesta ämnena. Problemet är att jag saknar kurser för att...
Hej Hanna,tråkigt att skriva svar om ditt önskemål kan inte tillgodoses. Du kommer behöva komplettera med kurser efter gymnasiet. På gymnasiet råder jag dig läsa matematik 3b. Den... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga