Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32117 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'tacka nej till utbildningsplats' (6 st.)
-
Har jag samma möjligheter igen att ansöka till yh om jag tackar nej?
Hej! Om jag söker till en kurs eller ett program på en yrkeshögskola och tackar nej, påverkar det mina möjligheter att söka till utbildningen igen?
-
Komma in med högskoleprov komvux tacka nej?
Hej! Jag har sökt till universiteten nu men jag tror inte jag kommer komma in med betyg utan kanske större chans med högskoleprovet men jag har tänkt ansöka plats i komvux för betyg höjningar D.v.s tänkte söka med HP om jag kommer in tackar jag ja till platsen och jag nej till den ansökning...
Hej A,det går bra att tacka Nej till erbjuden studieplats. Det är frivilligt att läsa i alla ändra studieformer än grundskola dvs på komvux kan man läsa om man vill, man... Läs hela svaret -
Ska jag ta steget eller vänta?
Hej jag är heter hampus och är 25 år och jag har precis fått veta att jag kommit in på sjöingenjörsprogrammet på Chalmers. Grejen är den att jag är lite osäker på om jag borde ta den platsen. Jag jobbar just nu med ett praktiskt jobb i form av elektriker/montör vilket jag är oerhört trött på....
HEJ HAMPUS, mycket svårt att ge råd om du ska börja läsa eller vänta. Ett tips som jag definitivt kan ge dig är att i fall du nu har "fastjobb", och bestämmer dig för att läsa -... Läs hela svaret -
Tacka nej till utbildning?
Jag ska söka in till universitet däremot undrar jag vad som händer om jag tackar nej till en utbildning som jag kommer in på. Kommer jag in på mitt andra val?
Hej Dodo! Om du tackar Nej till en högskoleutbildning som du kom in på, då har du ingen plats på högskola. Du kan då göra "sen anmälan" till andra utbildningar, och komma in "i mån... Läs hela svaret -
Hur många dagar har man på sig att tacka ja eller nej?
Hej! Jag har länge haft några frågor som jag inte verkar hitta svaret på. Jag ska söka till gymnasiet nu i vår och jag har redan bestämt mig för vad jag ska söka. Men problemet för mig är att jag inte vet hur jag ska göra när jag ska tacka ja eller nej till platsen jag får. Jag har för mig...
Det är inte exakt samma i olika delar av landet gå olika antagningskanslier använder olika datasystem. Var bor du? -
Vad händer om man skriver in sig för att läsa engelska 7 på komvux?
Hej igen! Vad händer om man skriver in sig för att läsa engelska 7 på komvux till vårterminen men sedan av någon anlending inte kan gå på kursen på grund av något? Mvh S
Hej Sheila! Man kan alltid rätt att tack Nej till en erbjuden studieplats. När du vet att inte kan läsa, meddelar du det direkt och det blir inga negativa konsekvenser för dig. Det... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga