Emma
    Hej!
    Jag har läst första året på sam-programmet men har bytt till natur och går nu om ettan.
    Kommer mina kurser från sam kunna räknas med när jag går ut och hamnar jag då i kompletteringsgruppen?
    //Emma

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    du borde inte "hamna" i kompletteringsgruppen - om du i ditt EXAMENSBEVIS kommer ha godkända betyg i alla de kurser som krävs för särskild behörighet till just den högskoleutbildning som du söker till.

    Hur ditt examensbevis kommer att se ut, kan inte jag veta om, eftersom det kan bero på...
    - om rektor fattade beslut om Individuellt anpassat program för dig eller inte;
    - om du går om samma kurser som du förra året fick godkända betyg i eller om du inte gör det.

    Allmänt gäller
    Om eleven har flera betyg i samma eller i motsvarande kurser, är det det högre betyg som gäller.
    Om eleven har under gymnasiet fått betyg i fler än 2500 poäng, kommer någon eller några av kurserna markeras med "U" i elevens examensbevis. "U" står för "utökat".
    U-kurser räknas in i jämförelsetal i två fall: om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng >>. I andra fall räknas inte betyg i U-kurser in; det blir som om eleven inte har läst dem /i alla fall när det gäller att konkurrera om plats på svenska högskolor/universitet/.

    Boka tid hos SYV på din nuvarande utbildning. Fråga om det finns beslut om Individuellt anpassat program för dig. Om inte - då bör ditt examensbevis följa "den vanliga" strukturen som gäller för ditt program:

    Vilka kurser som måste eller får ingå i "block" (se bild ovan) - kan du se i Programplanen för NA >>.

    Ang. "hamna" i BII, kompletteringsgruppen
    Det är i fall du i ditt examensbevis från gymnasiet saknar godkända betyg i alla de kurser som krävs för behörighet till just "din" högskoleutbildning /Särskild behörighet/ - och är i så fall tvungen att komplettera efter gymnasiet, som du endast prövas i BII-urvalsgruppen.
    I fall du redan direkt efter gymnasiet är behörig, men väljer ändå att komplettera (för att höja ditt meritvärde), prövas du sedan i så fall både i BI (med det lägre meritvärde) och i BII (med det högre, upplästa, meritvärde).