elev
    Hej!
    Jag har precis gått ut från naturvetenskap programmet med inriktning natur och vill höja mitt meritvärde för att komma in till min drömutbildning. Det är ingen idé att prövas i de kurser som jag läste under gymnasiet eftersom det kommer inte höja mig så mkt. Dock tänkte jag att läsa kurser som ger meritpoäng som moderna språk men frågan är i vilken urvalsgrupp hämnar mitt meritvärde då? Jag menar om man läser kurser på komvux som ger meritpoäng, räknas den totala meritvärde inom BII eller är det fortfarande inom BI?

    Tack i förhand:)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du redan nu, utan kompletteringar, är behörig men sedan också kompletterar, så blir det så här:
    - du kommer prövas, efter kompletteringar, i både BI och i BII: i BI kommer du prövas i med det meritvärde som du har nu (på de betygen som finns i ditt examensbevis).
    Och i BII kommer du prövas med det högre meritvärde, som du får efter kompletteringen.
    Du kan också samtidigt även prövas i HP-urvalet, om du har eller får resultat på högskoleprovet.
    Samma sökande kan prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt och man har en ny chans i varje grupp. Det är fördelaktigt att prövas i flera grupper!
    Lycka till!
    Vänligen
    Julia