Jwan
    Hejsan!
    Jag undrade bara om det var möjligt att läsa spanska 3 och 4 under sommaren på distans? Syftet med det är att jag höjer mina betyg och tänkte läsa spanska eftersom jag läste spanska 1 och 2 på gymnasiet och gick ut med 1 meritpoäng från engelska 7.
    Jag undrar då om jag hamnar i BII gruppen för att jag gör prövningar och höjer mina betyg samt höjer meritpoäng?
    Tacksam för svar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jwan!
    om komvux i den kommunen där du är folkbokförd erbjuder läsa spanska 3 och 4 som distanskurser under sommaren, får du så klart söka till dem och jag hoppas du kommer in.

    Vilken grupp eller vilka urvalsgrupper man prövas vid ansökan till svenska högskole- och universitetsutbildningar? Jo, i alla de urvalsgrupper, där man kan prövas. Och det bestämmer Antagning.se - så här blir det: om sökande är behörig redan innan hen gör kompletteringar, då prövas hen med det lägre meritvärde i BI, direktgruppen, alltså hen konkurrerar i den gruppen med det lägre meritvärde (som hen hade innan kompletteringar) och samtidigt prövas hen i BII med det högre meritvärde, som hen får genom kompleteringar. Höjning av meritvärde kan göras genom att läsa kurser eller göra prövningar. Och här spelar ingen roll om det är nya kurser som ger meritpoäng eller om man höjer redan befintliga betygen.
    Hoppas mitt svar förklarar det du behöver veta. Lycka till med dina studier och din ansökan!
    Mvh
    Julia