Hanna
    Hej!

    Jag skulle vilja läsa kandidatprogrammet i Geovetenskap på Stockholms universitet, men då utbildningen startar VT2019 och jag vill börja läsa till hösten har jag funderat på att endast söka fristående kurser och lägga ihop till en kandidatexamen i slutändan. Jag har läst att kurserna som ges på detta program mer eller mindre kan påbörjas när som helst (många distanskurser) men hur går jag till väga rent praktiskt för att söka in på alla dessa kurser i antagning.se? Ska jag söka alla kurser för första terminen och sen söka på nytt nästa termin? Hur vet jag vilken kurs jag förs kommer att påbörja osv.?

    Tacksam för svar!
    • Anna : Distanskurser kan ha obligatoriska träffar; det är skillnad på "distans med" eller "distans Utan obligatoriska träffar". Även "heldistans", dvs utan träffar - brukar tyvärr inte kunna påbörjas "när som helst", utan har fasta startdatum; dett för att lärare har svårt att handleda om många studerande befinner sig i olika delar av kursen.

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Linnea,
    det är mycket bekvämare att söka till Program.
    Med fristående kurser söker du till varje termin och det kan bli "stopp" då kanske du inte kommer på "nästa kurs".
    Läs gärna info på www.antagning.se och du kan även ringa dem på vardagar kl.9-16 tel.nr 077-550720.
    mvh
    D:

    • :

      Tack för svar, men vad menar du med att det kan bli stopp? Är det för att man söker in på ett för stor antal kurser eller för att man eventuellt inte skulle ha tillräckligt höga antagningspoäng?

    • Daniel : både och. ... Platsgaranti har man inom program. ... Söker man fristående kurser, söker man till varje kurs på nytt och konkurrerar om plats.
    • Daniel : Antagning.se kan ta in på 45 hp som max, som motsvarar 150% studier - alltså heltid plus halvtid /för varje termin/. Men de kurser man behöver eller vill läsa kanske inte ens startar under rätt termin; och om de startar, så konkurrerar sökande om plats; de med högre meriter, kommer in; andra - blir tyvätt utan plats.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vi på fråga syv kan tyvärr inte hjälpa med det exakta upplägget och hjälp att söka kurser på högskolenivå; det är tidskrävande och finns inga garantier.  Vi kan inte heller ta ansvar för att dina kurser sedan kan eller inte kan tas in i kandidatexamen / detta för att det är varje lärosäte, högskola-universitet, som själv bestämmer vilka kurser som får ingå i deras examina.
    Om du inte kan komma in på ett program, får du chansa på egen hand eller vänd dig till studievägledare på den institutionen där du senare vill ta din examen ifrån.