Isak

    Jag går i tvåan på gymnasiet och hade valt Matematik 4 som individuellt val till tredje året men nu ska det inte starta då det var för få anmälda elever. Inga av de andra alternativen tilltalar mig och jag undrar därför om man kan läsa en kurs på egen hand, i detta fall Matematik 4, och sedan göra en prövning i slutet av trean för att få ett betyg? Anledningen till att jag vill läsa just Matematik 4 är för att jag vill ha behörighet till några utbildningar efter gymnasiet. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Isak,
    jag förstår din fråga: förstår varför du vill läsa matematik 4 och varför din skola inte kan erbjuda läsa den kursen.

    Men tyvärr är inte den lösningen som du föreslår din Rättighet;

    givetvis kan du fråga om den möjligheten på din skola. Jag blir glad om din skola svarar ja, men jag är rädd att du får Nej till svar. Detta för att anordna prövning är omständigt och "jobbigt" för skolan; sedan är det också så att om du får "läsa" en kurs som ej erbjuds på din skola, då borde alla andra elever på din skola också få "läsa" de kurser som de behöver och hävda att "om han får, varför får inte jag då?" och att anordna massa prövningar och riskera att många elever ej uppnår kraven för examensbevis (då de kanske inte läser på så mycket utan hoppas klara av prövningen ändå... eller t.om ej kommer prövningen, över huvudet taget sen...). Alltså, det går inte att hålla det "hemligt" att du - på undantag - får "läsa" en kurs som ej erbjuds; om du får, då borde alla andra få också, som säger att de vill det - kan du få som svar från rektorn. Du bör givetvis fråga om det som du frågar oss om, på din skola. Det blir i så fall beslut som rektorn får ta.

    Du kan ha som argument att du kommer ta hjälp av www.matteboken.se - just Matte 4 finns på lektioner/matte-4 och finns det en Räknestuga i din stad, så kan du lova att gå dit ofta för att få hjälp i matten /det är gratis/. Men jag tror tyvärr inte du får ett positivt svar på din skola. jag blir dock mycket glad om jag har fel och din skola "går med på" att du läser matte 4 på egen hand och gör prövning innan du tar studenten.

    Dina alternativ är att överväga möjlighet att byta till en skola där du nästa år kan läsa matte 4;

    ett annat alternativ är att bedriva självstudier i matte 4 vid sidan av dina ordinarie-studier på heltid och hoppas att du efter gymnasiet kan få göra prövning och får godkänt betyg i matte 4 (dock hinner du inte söka till hösten till högskoleutbildningar, direkt efter gymnasiet, tyvärr).

    Du kan också föreslå att flera gymnasieskolor samlar elever som vill läsa matte 4 och gör en grupp inom "det gemensamma gymnasiet" (det finns exempel på sådant samarbete i vissa kommuner).

    Finns det en gymnasieskola som har undervisning i matte 4 nära din skola, kan du be rektorn att hen köper plats för dig på den andra skolan (sådant händer, men inte ofta: det är dyrt för din skola + att återigen kan frågan "varför får han men inte jag?" komma från andra elever).

    Du får gärna höra av dig sen, och berätta hur det går!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Julia