Sara

    Hej! Min bror vill läsa gymnasiet kurder. Han är 22 år nu och undrar om han kan läsa IB i skolan. Om det inte går för hans ålder så kan man läsa det i komvux? Hur går det till? Hur lång tid tar det?

    • : Vänd er gärna till Komvux i just den kommunen där personen som vill läsa, är folkbokförd. IB? Om du menar det internationella gymnasieprogrammet, så finns det inte på komvux.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    i Sverige kan man bli antagen till år 1 på gymnasiet till och med det året man fyller 19 år.
    Är man 22 år, läser man gymnasiala kurser på komvux i den kommunen där man är folkbokförd eller på en folkhögskola. Varken sig komvux eller folkhögskolorna (i alla fall enl. vad jag vet) erbjuder det internationella gymnasieprogrammet - IB.

    I vilken stad vill din bror läsa?

    Vänligen
    ANNA

    Presentationer av gymnasieskolorna som erbjuder IB i Sverige eller på en svensk skola utomlands - finns på gymnasieguiden.se/gymnasium?program=IB
    Jag tror inte att någon skola tar in en 22-åring på IB (detta bl.a därför att "någon" måste ju betala för utbildningen och det kommer inte svenska staten göra och vem ska göra det i så fall? är då frågan... lärare vill få ut lön; driva lokaler och administration kostar också mycket pengar - vem ska betala? är då frågan, som sagt).
    Enligt reglerna betala svenska staten för gymnasiala utbildningar för ungdomar som kommer in på gymnasiet till och med det året  som de fyller 19 år.
    Från 1 juli det kalenderåret, som man fyller 20 år, "hör" man till Komvux. Komvux är det varje kommun som ansvarar för. Att IB-kurser skulle erbjudas på någon komvux, har i alla fall jag aldrig hört talas om (tror inte det är möjligt). Men du får gärna fråga på komvux om det.
    Det är inte heller förbjudet att vända sig till de skolorna som erbjuder IB. Tror svaret blir Nej (varför - förklarade jag ovan i detta svar).

    • : I Åmåls kommun. Så det finns ingen möjlighet för honom att läsa den i komvux?
    • Anna :

      Info om Vuxenutb. (komvux) i Åmål finns på amal.se/barn-och-utbildning/vux och där finns det bl.a e-post och tel.nr till studie- & yrkesvägledare verksam i just Åmål. Du/ni kan med fördel vända er direkt till den syv-en (då är det hen som jobbar på komvux i Åmål och vet därför mest om vad komvux/vuxenutbildningen i Åmål kan erbjuda).