Theodor
    Hej

    Jag går nu HT i nian, och har väldigt stor gymnasieångest.
    Det är så att jag inte vet vilket program eller skola jag skall välja till gymnasiet.
    Jag har sedan HT åk8 A i samtliga ämnen, och om jag håller i trenden kan jag ju komma in på vilket program och skola jag vill i Sthlm län.
    Jag skulle helst vilja välja natur, eftersom det ju är väldigt brett, men jag är rädd att jag inte skall kunna ut exempelvis ma 3c och exempelvis kem 2 med de betyg jag siktar på.
    Bör jag tänka om och välja exempelvis sam eller ekonomi ist? Stänger jag många dörrar om jag väljer något av detta?
    Sedan undrar hag om ni har ngt/ ngr tips på val av skola?
    Mvh Theodor

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Thodor,

    är ngt yrke>>> som du har som ditt drömyrke?

    Till många utbildningar på eftergymnasial nivå krävs ej fysik, kemi eller särskilt mycket matte.

    Se gärna på >>info/olika-ingangar-gymnasieval

    Stockholms län är väldigt stor. Det finns väldigt många olika gymnasieskolor i Sthm.län.

    Alla gymn.skolorna i Sthm.län kan du se på - >>ca 200 gymnasieskolor som finns i Sthm´s län.

    Det finns fördel i att gå på skola som ligger nära där man bor; man sparar mycket tid och ork på att slippa pendla. All den tiden kan man lägga på ngt. roligt i stället... ! :)

    Gå på så många öppna hus du hinner. Missa inte gymnasiemässan i Älvsjö 23-25 nov.2017.

    Öppna hus & andra aktiviter i samband med gymnasieval i Stockholms län kan du se på www.gymnasieguiden.se/events?county=Stockholm

    • : Tack så mycket! Har alltid drömt om pilot, men även något juridiskt, typ advokat:)
    • Anna : Så som behörighet till pilotutbildningen är i Sverige idag, behöver man bland annat godkänt betyg i Fysik 1a. Det är en lite större kurs, än de flesta gymnasiekurser. På heltid på komvux kan man läsa Fysik 1a på 7.5 veckor (de flesta andra gymnasiekurser läser man på 5 veckor). Fysik på gymnasiet läses som obligatorisk kurs endast på Teknik och på Naturvetenskapsprogrammet.
    • Anna : Advokat har grundutbildning från Juristprogrammet. Behörighet till juristprogrammet är godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Historia 1b. På alla högskoleförberedande gymnasieprogram, förutom Teknikprogrammet, läser man de kurser som krävs för behörighet till jurist. På Teknik behöver man komplettera med lite mer Historia /historia 1a2, en liten kurs som på heltid läses på 2.5 veckor/.
    • Anna : För en blivande pilot kan jag rekommendera https://www.gymnasieguiden.se/program/FTU - ett speciellt program med egna examensmål.
    • : Tack så mycket!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer