Språkstudent

    Hej! Jag har tänkt att läsa en kompletterande lärarutbildning på Karlstads universitet på 60 högskolepoäng (inom spanska). Jag står i valet mellan att välja KPU 60 hp med inriktning mot gymnasieskolan, eller KPU 60 med inriktning årskurs 7-9. Jag hade helst velat ta utbildningen med inriktning för gymnasieskolan. Dock måste jag försäkra mig om att jag blir klar med min magisteruppsats innan för att komma in på den, därför kanske jag tar den säkra vägen och väljer utbildningen för 7-9 istället (som inte kräver att jag har en magisteruppsats färdig). Det som är bra är att jag lika gärna kan undervisa på gymnasiet även om jag väljer årskurs 7-9-varianten. Den stora skillnaden är var jag gör min praktik under utbildningen. Helst av allt vill jag dock inte arbeta med ungdomar, jag vill undervisa för vuxna. Vilka möjligheter finns för att arbeta med utbildning för vuxna efter att jag har gått klart KPU:n? Är det bara universitet och komvux som gäller, eller finns det andra typer av skolor där min lärarexamen kan komma till nytta om jag vill lära ut spanska? Folkhögskola? Något annat? Kan det finnas något mer kompletterande jag måste göra? (För universitet kan det självklart krävas forskarutbildning etc). Angående valet mellan utbildningen för gymnasieskolan och årskurs 7-9, så har jag sett att om man har examen för undervisning i gymnasieskolan, så får man behörighet till "kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå i ämnen som motsvarar de som ges i gymnasieskolan". Detta får man inte för lärarexamen för årskurs 7-9. Man får bara lära ut på på kommunal vuxenutbildning för det som motsvaras i grundskolan. Tror ni jag kan komplettera på något sätt så att jag får lära ut på komvux på gymnasial nivå, trots att jag väljer KPU:n med inriktning för årskurs 7-9? Jag har även mailat skolverket om detta och väntar på svar. Mvh Johan

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    När det är lärarbrist får även obehöriga lärare undervisa.
    ang.möjlighet att undervisa på komvux och på andra ställen där man undervisar vuxna så är det stor konkurrens om de jobben. Det är många lärare som vill komma bort från "disciplin-problem" i ungdomsskolorna och gärna vill undervisa vuxna. Att få formell behörighet (rätt sort lärarlegitimation) ger inte per automatik en lärartjänst på komvux eller på en folkhögskola.
    Det som verkar vara mer realistiskt är att en "nyexat" lärare (alltså med färsk lärarexamen) får jobba i några år med undervisning av ungdomar för att senare, förhoppningsvis, få en chans att bli anställd som "lärare för vuxna".

    Lärare som undervisar vuxna kan arbeta på Komvux, på FolkhögskolorYrkeshögskolor, på Högskolor/Universitet och på Studieförbund samt hos privata utbildningsanordnare. Med undervisning på komvux arbetar det vanligtvis gymnasielärare
    Det är bra att du kontaktade skolverket; det är ju skolverkets avdelning för lärarlegitimationer som utfärdar lärarlegitimationerna och även beslutar om utökning av lärarlegitimationer (här tänker jag på om du först tar ut legitimation som lärare i spanska för grundskolans senare år men vill senare utöka till att få legitimation som gymnasielärare.
    Du nämner i din fråga att du vill lärare i Spanske men du nämner inte något annat ämne... Det är givetvis inte förbjudet att sikta på att bli behörig lärare i ett ämne men i praktiken är det svårt /ibland - omöjligt/ att få en heltidstjänst om man vill undervisa endast i ett ämne.
    De flesta gymnasielärare i Sverige är behöriga i två ämnen och ämneslärare för grundskolans senare år är ofta behöriga att undervisa i tre ämnen.
    Du får gärna samråda med studievägledare på lärarhögskolorna, kanske i första hand med de som jobbar på Karlstads universitet (eftersom det är ju där du verkar vilja läsa mot lärarexamen). Lärarutbildningar och lärarbehörigheter är tyvärr många ggr rätt så "krångliga" och de som är experter på det område är studievägledare vid lärarhögskolorna, så samråd gärna med dem.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Språkstudent :

      Hej. Tack så mycket för svaret. Jag reagerade lite grann på det du nämnde om att utöka legitimation som gymnaiselärare. Enligt studievägledaren på KPU så spelar det ingen större roll om jag väljer årskurs 7-9 eller gymnaiset. Så länge jag har tillräckligt många poäng i mina ämnesstudier så ska jag bli behörig att även undervisa på gymnasiet, trots att jag gjorde KPU:n för årskurs 7-9. Den stora skillnaden där ligger alltså i att jag gör själva VFU:n på högstadiet i stället. En annan skillnad var just det att jag blir behörig att undervisa på komvux på gymnasial nivå ENDAST på KPU för gymnasiet.

      Jag kan också nämna att jag har en del poäng i engelska. Jag har 45 poäng och är behörig för att undervisa engelska på högstadiet. Om jag nu vill rikta mig till gymnasiet så kan det självklart vara bra att jag studerar mer engelska så att jag även blir behörig på gymnasiet (det krävs 90 poäng där).

      Dock är fallet att jag även kommer att ha en annan sysselsättning, och jag tror att jag som max kommer vilja jobba 50% som lärare. Jag tänker mest att jag gör KPU-utbildningen eftersom den är bra att ha.

    • Milla : Lärare som har examen som ämneslärare för grundskolans senare år är, i formell mening, obehörig att undervisa på gymnasiet. Däremot är gymnasielärare (alltså hen som har leditimation som ämneslärare på gymnasiet är behörig att i samma ämne undervisa på grundskolans "högstadiet", eller grundskolans senare år). I praktiken anställs dock lärare lite "kors och tvärs" över gränserna grund- och gymnasieskolan, eftersom det är så stor lärarbrist. Reglerna och deras tolkning kan ändras över tid. Undantag görs av olika anledningar: lärarbrist är en av de anledningar. Att KPU utbildningen är "bra att ha" kan säkert stämma. Sverige behöver fler lärare! Lycka till med dina studier!