Elsamedfrågor

    Hej! Jag vill läsa matte 4 och fysik 2 på komvux för att bli behörig till civilingenjör utb Kmr jag få undervisning då när jag läser upp, elr är det prövning som gäller?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Med "läser upp" menar du att du har godkända betyg och vill få högre betyg? eller menar du att du saknar godkända betyg?
    Det är två olika situationer som kräver olika svar.
    Om du saknar godkända betyg i kurserna som du behöver för att bli behörig till högre studier, då bör komvux ge dig plats på de kurserna (men kanske inte snabbt, kanske inte till närmsta kursstarten...) men på sikt bör du kunna få studieplats.
    Men om du redan har godkänt betyg i en kurs och vill få högre betyg då är det prövning som gäller. Detta för att komvux-uppdrag är att ge undervisning till de personer som saknar kunskaperna som kursen/utbildningen avser att ge. Och har man godkänt betyg i en kurs, då har man godkända kunskaper i den kursen, så komvux bör inte kunna bereda (alltså ge) plats på en sådan kurs.
    I vilket fall så kan du göra ansökan till komvux; du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om komvux ser att du redan har godkända betyg i kurserna du söker läsa, får du svar PLATSBRIST eller att du "EJ hör till målgruppen". I annat fall får du förhoppningsvis besked ANTAGEN.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elsamedfrågor : Tack för svar. Jag har inte läst kurserna alls pga av att jag valde natur sam. Gissar att jag ska följa ditt första altsvar så, eftersom jag inte har godkända betyg
    • Elsamedfrågor : Dessutom, hur vet man om man kmr bli antagen. Om inte så förstör det ju jättemycket. Om jag söker komvux som börjar augusti/september, när får man svar? Så man inte tackar nej till universitetetet och sen inte kan gå komvux. Då kmr man ju slösat ett helt år för ingenting
    • Milla :

      När man kan ansöka och när man får besked från komvux är det olika i olika kommuner; du måste få svar från komvux i din kommun. Ofta hittar man information om det på kommunens hemsida. Du behöver inte tacka Nej till platsen på universitetet, om du blir antagen där. Du kan tacka Ja och t o m påbörja läsa på universitetet. Du kan läsa matte 4 och fysik 2 samtidigt som du läser på universitetet.
      Skulle man läsa matte 4 och fysik 2 på heltid tar det endast 10 veckor; på halvtid (50% av studietakt) tar det 20 veckor; du kan kanske läsa på 25% av studietakt (studieinsats 10 timmar per vecka) och läsa de två kurserna på ett läsår, t.ex en kurs under kommande höst och en annan kurs under kommande vår och då kan du göra annat vid sidan av: jobba eller studera. Att ha sysselsättning på 125% av heltid är ganska vanligt.