Hej Siri!
    Psykologi A (50 p) = Psykologi 1 (50 p) - det är motsvarande kurser med samma antal poäng.
    Det är en liten kurs, som på komvux läses på heltid på 2.5 veckor och om du får möjlighet att LÄSA kursen, skulle jag rekommendera det. Det är lättare att få högre betyg om man läser om kursen. Dessutom blir det gratis. Prövning kostar 500 kr.
    Om du inte vill eller kan läsa, anmäl dig till prövning. Dock vinner du mer på att höja betyg i större kurser, t.ex. en kurs som är på 100 poäng (som de flesta gymnasiala kurser är).
    Ännu större "vinst" i höjning av meritvärde blir det om du höjer betyg i ännu större kurser (som är på 150 eller 200 poäng men du kanske inte har läst någon stor kurs; de flesta gymnasiala kurser är á 100 p.)

    Angående datum då man ej längre kan göra prövning "gamla kurser" - så spelar det i ditt fall ingen roll - det är samma kurs som bara bytte namn.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA