Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej My,
    U-kurser, extrakurser, är det enligt Rektors beslut - rektor måste bevilja ett undantag. Som regel, läser man inte några extra, U-kurser.
    Angående Individuellt val - så är det olika på olika skolor.
    En stor och viktig fråga är - hur schemat kommer att ligga; du kommer på gymnasiet att ha många obligatoriska kurser och kan då inte delta i lektioner som går samtidigt som du i ditt schema har någon obligatorisk för dig kurs.
    Det är alltså många olika "moment" som måste "klaffa" och ibland gör de det tyvärr inte.
    Du får givetvis fråga på den gymnasieskola där du blir antagen om rektor kan göra undantag och om någon kurs av de som du vill läsa ligger i schemat så att du ska kunna delta. Vi hoppas att du har tur och det blir så som du vill.

    Annars så är det inte alls fel att under första året på gymnasiet bara ta och följa den planeringen som erbjuds. Tänk på alla alla gymnasiala kurser, även de från åk1 bidrar till ditt framtida meritvärde, med vilket du kommer att söka till gymnasiet.
    Genom att läsa extrakurser blir du inte snabbare klar med gymnasiet, utan det kommer ändå att ta 3 år. Man vinner ofta inget på att läsa för många kurser då extra kurser räknas, som regel, inte in i jämförelsetal; man läser de kurser för att man vill kunna mer. Men man kan tänka "på djupet" i stället för "på bredden" - dvs man kan ha som mål att lära sig så mycket som möjligt i de "vanliga" kurser man läser och få så höga betyg som möjligt. På så sätt lär man sig också mer, på djupet inom varje kurs.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    L. :)

    Liselotte