Agnes

    Hej! Jag går i trean natur-samhälle och har hittills inte vetat vad jag vill plugga vidare efter studenten, fram tills nu. Jag har blivit mer sugen på att plugga civ. ing linjen och vill helst börja direkt efter sommaren. Problemet är att jag inte har behörighet iom att jag ej valt till matte 4 och fysik 2, och nu är jag snart inne på andra terminen i trean så kursbyte är omöjligt. Därmed undrar jag om det finns någon möjlighet att läsa upp matte 4 och fysik på komvux eller distans parallellt (och få komplett behörighet) för att kunna söka in till universitetet innan sista kompletteringsdatum, 18e juni 2020 om jag ej minns fel... Tack för svar! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes,
    tråkigt nog, så kommer komvux svara PLATSBRIST på din ansökan om utbildningsplats på komvux. Detta pga man får ej läsa på gymnasiet och på komvux samtidigt. Sådana är reglerna. Du får givetvis fråga på komvux själv eller till och med göra ansökan till komvux, men jag är säker på att du ej kommer få utbildningsplats.
    Du måste tyvärr komplettera efter gymnasiet.
    Matematik 4 och fysik 2 är två stycken 100p.kurser och läses på komvux på heltid på 10 veckor eller på halvtid på 20 veckor.
    Tips! få reda på om det på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) kommer erbjudas Sommarkurser i matte 4 och fysik2 och sök under våren till dem i så fall.
    Du hinner inte komplettera ansökan till högskolan i juni, men Om den högskoleutbildning du vill läsa från hösten öppnar för "sen ansökan" (vilket händer om antal utbildningsplatser är fler än antal behöriga sökande) så kanske du kan komma in då; här är det många "kanske"... men det är din enda chans att försöka komma in på högskola till hösten (på de högskoleutb. som kräver matte 4 och fysik2).
    Vänligen
    ANNA

    • : Ok tack för svar! Hur är det med privata alternativ till komvux? Typ hermods eller Jensen etc? Fortfarande samma regelverk som komvux?
    • Julia : Nej, du kan läsa på t.ex. Hermods distans där du själv betalar för kurserna men du får inte Betyg, utan Intyg. för att få betyget behöver du sedan hitta var du kan göra prövning. och som gymnasieelev får du göra prövningar endast på din egen skola. När du inte längre är gymnasieelev får du göra prövningar var du vill - i alla de olika städer, men det är svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövning.