Afrah
    hej jag heter nasteha och är 17 år gammmal. jag är född i sverige. men jag flyttade när jag gick årskurs "6 "och efter det fortsatte jag studera och klarade av grundskolan . och gymnasie 1 och 2.
    jag har inte en kompleterad gymnasie utbildning.
    men min fråga är, jag pratade med min studievägledare om saken. men det ända hon sa till mig är att mina betyg har godkänts enligt utbildningsförvaltningen , men däremort har det inget värde liksom( A,B,C,D,E). och jag blev förvirad. jag studerar på språkintroduction och läser mot 12 betyg men det jag undrar just nu är om jag inte lyckas med alla 12 betyg kan jag ändo bli behörig till gymnasiet eller går det inte?
    tack uppskatar er svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

     att bli BEHÖRIG till gymnasiet och komma in på gymnasiet är första steget... sedan gäller det också att KLARA AV kraven, skaffa sig kunskaper och betyg på gymnasiet - så att man efter gymnasiet kan få jobb eller kunna läsa vidare.
    Jag råder dig att stanna på Språkintro tills du får godkända betyg i 12 ämnen; det är inte "förlorad tid" att stanna på språkintro ett år extra. Du behöver skaffa dig bra Grund; en stabil Grund att stå på både vad det gäller Språket och övriga kunskaper.
    Risken är annars att du inte klarar av studier på gymnasiet. På gymnasiet kommer det att ställas krav på att du förstår svenska språket "fullt ut" och kan lära dig nya saker med hjälp av svenska språket. Kan man inte svenska tillräckligt bra, kan det bli "mission impossible" att lära sig andra ämnen "på svenska" när man ej kan tillräckligt inom svenskan och/eller inom andra ämnen.

    Vi känner fall då folk får lida för att de hade för bråttom. Det händer även att man går igenom gymnasiet med godkända betyg; inte högre än just E betyg = godkänt och sedan kommer inte in på någon eftergymnasial utbildning och har också svårt att få jobb, då de inte förstår svenska "fullt ut" och inte har tillräckliga kunskaper i andra ämnen. Och om man kommer in på någon eftergymnasial utbildning men ej "hänger med" riktigt - och får sluta pga man inte klarar av utbildningens krav och allt detta bottnar ofta i att man ej hade en stabil kunskapsgrund att stå på.

    Mitt råd är att du inte har för bråttom utan lär dig det du behöver kunna.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA