Birger
    Hej! Jag undrar vilka fördelar man får genom att läsa 1c i nian. Kan jag få fördel i att jag kan läsa mer mattekurser eller blir det så att man får håltimme och blir klar i förväg istället? Hinner jag läsa alla gymnasiets mattekurser om jag läser i vanlig takt? Är det möjligt att få matematikmeritpoäng utan att läsa snabbmatte?

    mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Birger,
    du ställer några olika frågor kring matte-kurser på gymnasiet och jag ska försöka svara på dem alla.

    Jag börjar med Meritpoäng, som höjer meritvärde (gäller vid ansökan till svenska högskoleutbildningar)
    Som reglerna ser ut idag, så kan man få max 1.5 i merit för mattekurser, men det beror mycket på vilken särskild behörighet som just "din" högskoleutbildning kräver. Exempel: om man söker till juristprogrammet, eller till konstfack, där matte ej krävs - ger redan matematik 2 en halv meritpoäng och vidare matte 3 och 4 - vardera halv meritpoäng (så får man max i merit inom matte).
    Men om man söker till läkarprogrammet eller till civilingenjörsutbildningen, där matte 4 krävs för särskild behörighet, måste man, för att få meritpoäng inom matte, få godkänt betyg i matte 5 och/eller i matte specialisering.
    Man får lika många meritpoäng för godkända betyg i matematik i olika spår; exempelvis ger matte 2a, 2b och 2c exakt samma möjlighet att få meritpoäng och detsamma gäller matematik 3b och 3c.
    **********
    Angående läsa gymnasiematte redan på grundskolan
    Är man särbegåvad och matteläraren anser att hen kan sätta godkänt betyg i hela åk9-matte och sedan ge möjlighet att läsa matte 1, så är det OK att göra så. Dock är det inte säkert att man på gymnasiet kan direkt i åk1 börja läsa matte 2 (detta pga det svårigheter i schemaläggningen kan inträffa).
    Å ena sidan, bör särbegåvade elever uppmuntras men å andra - så är det många gånger praktiskt svårt för skolorna att göra det.
    Är man mycket begåvad och intresserad av matte - rekommenderas söka till Spetsutbildning i matte, som finns på några få gymnasieskolor (finns inte i varje stad och konkurrensen att komma in kan bli tuff).
    ***********
    Vid ansökan till gymnasiet
    Betyg i gymnasiala kurser räknas inte in. Man söker på sina grundskolebetyg.

    ****
    Ang. hinna läsa "alla" mattekurser på gymnasiet - så är frågan: behöver man göra det? Högsta kurser inom matte på gymnasiet är Matematik 5 och Matematik specialisering, men de krävs inte för behörighet till någon svensk högskoleutbildning.
    Matematik 4 krävs till läkar-, tandläkarprogrammet; veterinärprogrammet, civilingenjörsutbildningar och någar andra tekniska och naturvetenskapliga utbildningar.
    För arkitektutbildningar räcker det med matematik 3 /så får man här meritpoäng för matte 4, 5 och matte specialisering/.

    För självstudier i matte - rekommenderar vi matteboken.se.

    Vänligen
    ANNA