Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    utbildningar (i Sverige) till Logoped och till Fysioterapeut ligger på högskolenivå, därför behöver du få ut Examensbevis (för grundläggande behörighet).
    För särskild behörighet behöver du ha godkända betyg i följande gymnasiala kurser: Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / eller i två mindre kurer: 1a1+1a2.

    I ställer för Naturkunskap 2 kan du ha godkända betyg i fysik1a + kemi1 + biologi1.
    **************
    Om du i slutet av år 3 på gymnasiet får ut Studiebevis (alltså ej examensbevis) sök till komvux för att komplettera upp till examensbevis. Se när ansökan på komvux i din kommun är öppen: det är olika i olika kommuner - du ska söka till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Rekommenderar att du bokar tid med SYV på komvux i din kommun för planering av studier. Ni kommer utgå ifrån vilka kurser du har godkända betyg i - från gymnasiet.

    Kraven för examensbevis (från gymnasiet) - var god se gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    På komvux (för att få examensbevis) gäller lite annorlunda regler: betyg i Idrott och hälsa 1 får ej ingå, men det krävs också endast 2400p. (jämför: på gymnasiet krävs 2500p). Vidare gäller: vilka kurser som får ingå är friare, alltså inte lika strikt som på gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare