Michelle
    Hej, jag är lite intresserad av mäklar branschen men har också hört att det finns något som heter fastighetsförvaltare.

    Jag undrar vad som är skillnaden på en mäklare och en fastighetsförvaltare?

    Och om man kan läsa samhäll med inrk samhäll för att bli behörig till dessa yrken?

    Eller vilken linje man kan läsa för att få jobba med något yrke inom dessa branscher?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Michelle,

    du får gärna läsa på www.framtid.se - om yrken >>fastighetsforvaltare och fastighetsmäklare. Sedan finns det ännu fler yrken inom fastighetsbranschen<<, som t.ex fastighetsmäklarassistent, uthyrare och <<fastighetsvard .

    Fastighetsmäklare kräver högskoleubildning och till fastighetsmäklarprogrammet på högskolenivå krävs det att man bland annat har godkänt betyg i matematik 3.

    Det kan finnas många olika passande utbildningar inom yrkeshögskolan, se utbud på www.yhguiden.se - problemet med yrkeshögskoleutbildninar är (på gott och ont) att de beviljas oftast på två år framåt... dvs idag vet vi inte vilka yh som kommer att starta om 3 år... det är så "kortvarigt" för att bättre kunna "följa arbetsmarknaden", starta de utbildningar som ger jobb.

    Du blir behörig till fastighetsmäklarprogrammet om du på samhällsvetenskapsprogrammet väljer matte 3 och får godkänt betyg i den kursen och för övrigt får Examensbevis.

    Men personligen tycker jag att Ekonomiprogrammet passar lite bättre - för där läser du kurser inom juridik och företagande som är förberedande inför karriär inom fastighetsbranschen. Se vilka kurser man läser på EK i den <<generella programplanen för ekonomiprogrammet.