Josephine

    Jag jobbar i skola idag och skulle vilja utbilda mig till bildlärare men på distans. Finns det möjlighet att plocka ihop en egen utbildning ?

    • Milla : Du jobbar i skola men har du Lärarexamen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är två olika situationer: om man redan har Lärarexamen respektive att man inte har någon lärarexamen. Att uppnå lärarexamen kan man, som snabbast, på tre läsår (om man läser på heltid).
    Kika gärna på framtid.se/yrke/bildlarare
    Du får gärna samråda med studievägledare på lärarhögskolorna t.ex med studievägledare på Konstfack i Stockholm som erbjuder ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans åk 7-9 eller gymnasieskolan.

    Om du idag ännu inte har lärarexamen, då kan du inte utbilda dig helt på distans (det är i alla fall den uppfattning jag har; detta för att VFU, verksamhetsförlagd utbildning, en sort "praktik" ingår och den måste göras på skolan, grundskolan eller gymnasieskolan).
    Enligt den informationen jag har, erbjuds kurser i ämnet Bild för lärare, alltså för att kunna bli lärare i bild på grund- eller gymnasieskola, på följande lärosäten: Högskolan i Borås, Linnéuniversitetet, Högskolan i Gävle, Högskolan Dalarna, Jönköping University, Göteborgs universitet, Stockholms universitet, Umeå universitet, Konstfack och Malmö universitet.
    Du får därför gärna kontakta studievägledningen på de, ovan nämnda, lärosäten.

    Studie- och yrkesvägledare