madlin

    Hej. Jag går nu på socionomprogrammet men inser att det är mycket med excel som vi håller på med vilket vi också i framtiden kommer arbeta med men undra om det går att jobba mer med människor än just att hålla på och räkna, kolla statistik osv. Är dålig på matte och går inte in riktigt hos mig. Dock har jag inga problem med andra adminastration uppgifter. Finns det något sätt att ”undvika” statistik/matematiska delarna i det sociala arbete.??

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    inom din utbildning, socionomprogrammet, måste du genomföra alla kurser som ingår i programmet och bli godkänd på alla kurser för att kunna ta ut socionomexamen. Du kan inte utesluta, från utbildningen, vissa delar/kurser.
    Men vad gäller få jobb med socionomexamen så kan du söka dig till de arbetsplatser där hålla reda på statistik inte ingår inom arbetsuppgifterna. Kika gärna på framtid.se/yrke/socionomyrken -- fråga gärna lärare på din utbildning och även studievägledare på din institution: vilka av de socionomyrken som innehåller, inom arbetsuppgifterna, minst antal timmar per vecka där du förväntas jobba "statistik" och "siffror".

    Studie- och yrkesvägledare