Philip
    Hej! Jag går ekonomi ekonomi i åk 2 och har 3 F i ma2b, affärsjuridik och spanska 1. Jag undrar då om jag kan bli tvingad att gå om eller hur funkar det. Det är absolut något jag inte vill då jag hellre prövar ämnena i 3an, skulle heller inte trivas med de yngre klasserna!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Philip,

    du har rätt att fortsätta läsa vidare, trots dina F.

    Du skriver om 3 st. F betyg i hundrapoängskurser. Det är tyvärr så att med så många F-poäng kommer du inte uppnå >>kraven för examensbevis, även du i åk3 får alla A betyg i alla kurser. Man kan inte ha mer än max 250 F-poäng. Du kommer inte uppfylla kraven och du kommer få ett Studiebevis, som inte ger Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Det är mycket fördelaktigt för dig att gå om kurser på gymnasiet, om du får den möjligheten. Det är ett förmån som inte alla får. Men, som sagt, du kan också bara läsa vidare (för att du har rätt att fullfölja den påbörjade gymnasial utbildning), med vetskap om att du ej blir behörig till eftergymnasiala utbildningar.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte

    Hej igen, du har rätt att läsa vidare, oavsett vad det är för en typ av gymnasieskola som du går på.

    Men tänk på följande:

    kurser bygger på varandra. Om du ej har tillräckliga kunskaper i matte 2, blir det väldigt svårt att hänga med i matte 3. Läraren som kommer att undervisa i matte 3, kan inte ge två olika lektioner samtidigt - för dig, som inte har nödvändiga kunskaper och för resten av klassen. Du kommer därför att inte det stödet i matten, som du behöver (det är i alla fall vad jag tror). Du har med det extremt små chanser att få godkänt i matte 3. Du skulle i stället behöva gå om matte 2. Det är min åsikt.

    ang. moderna språk och affärsjuridik - så är det bättre läge. Detta för att du behöver inte läsa mer moderna språk än endast en kurs och du har nu gjort det och fick betyg. Du kan ta F i Moderna språk in i ditt examensbevis. Detsamma gäller Affärsjuridik. Du kan ta in F i den kursen in i ditt examensbevis.

    Mitt förslag är att du försöker byta till inriktning Juridik, där du ej behöver betyg i matte 3. Då kan du kanske nästa år läsa matte 2. Se gärna i Programplanen för EK>>

    Inriktningskurser på inriktningen Juridik är:

    Prata med syv på din skola om du kan byta inriktning. Du behöver i så fall ha betyg i alla de inriktningskurserna.

    Mitt förslag vore att du nästa år går åk3 med din klass men att du läser matte 2 i stället för matte 3 och att du läser någon extrakurs, för att "ersätta" matte 3. Summa betygsatta poäng behöver ändå uppgå till 2500, oavsett inriktning.

    Det kan mycket väl vara så att du kan ta Examen från inriktning Juridik på Ekonomiprogrammet. Och även om du inte uppnår kraven, så är det ändå bättre att få godkänt i matte 2 nästa år, än att få F i både matte 2 och matte 3.

    ang. Prövning - så har du rätt att göra prövningar i de kurser i vilka du fick F. Men för att klara godkänt måste man ju skaffa sig kunskaper som räcker för att få godkända betyg. Det ska du behöva göra på egen hand samtidigt som du läser på heltid - andra kurser nästa år. Är det ett realistiskt upplägg?

    • : Spelar det någon roll om det är kommunal skola? Vet att mina vänner dessutom prövat de ämnen de fått F i när de gick ut 2:an och de fick examen.
    • : Kommunal eller privat skola*
    • Liselotte : Det spelar ingen roll om det är en kommunal eller en privat skola. Du har rätt att läsa vidare. Men vi avråder från att bara "köra på" och det av olika anledningar. Jag ska nu utöka mitt tidigare svar till dig.