Lisbeth

    Hej! Jag är 02:a och ska alltså välja till gymnasiet i år. Mitt största drömjobb är att bli dansare/danspedagog och då är det ganska självklart att estet dans, ellerhur? men inte för mig, Jag bor för långt bort och dansskolan närmast mig erbjuder inte riktigt det jag letar efter. Jag har då tänkt på att gå estet musik istället och välja till så mycket danskurser som möjligt, kan jag fortfarande bli nåt då? är det värt det? Om dansen bara skulle vara ett extra jobb är det också helt okej eftersom att lite är bättre än inget, speciellt i början när jag går på gymnasiet, jag jobbar gärna helger och kvällar. Vem vet, om man har ett helgjobb är det kanske lättare att få ett heltidsjobb där senare. Är detta möjligt om jag inte får den fulla dansutbildningen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lisbeth,

    jag tror du vet själv rätt mycket om yrken Dansare>> och Danslärare>>, men kika också på närliggande yrken som t.ex Koreograf>>.

    Ang. extrajobb under gymnasietiden - menar du att du vill jobba på kvällstid och helger som dansare eller som danslärare eller vad vill du jobba som? Har du haft jobb någon gång förut?

    • : Jag tror att det skulle vara lättast att börja som danslärare, jag bryr mig egentligen inte alls om lönen just nu för att jag tror att jag kan få mycket erfarenhet av detta och att det blir lättare att få större jobb senare vilket betyder att jag faktiskt kunna göra det gratis speciellt nu i början. Jag såg för bara någon dag sen att man kunde söka ett jobb som dansledare (åldersgräns:18) eller någon sort hjälplärare (Åldersgräns 16) på en dansskola som jag faktiskt har gått på förut, detta är en grupp för 2-8 åringar (tror jag) som skulle varit en perfekt start, jag är alltså bara 15 nu men fyller 16 i år, finns det möjlighet att söka då?
    • : och nej jag har inte haft ett riktigt jobb förut, bara praktiserat
    • Anna : Alla kan söka alla jobb. Det är ingen som kan förbjuda någon att söka jobbet. Sedan är det nästa fråga - om du får jobbet eller inte. Men söka ska du absolut göra, om du är intresserad! Om vem som får jobbet? ... många ggr beror det på "ren tur". Arbetsgivaren väljer bl a alla de som söker; och varken du eller jag vet vad för meriter de personer har som söker samma jobb som du söker. Sök alla jobb som du är intresserad av och Lycka till! Vi håller tummarna för dig!
    • : Har jag möjlighet att söka detta jobbet om åldersgränsen är 16 år då?
    • Liselotte : Söka jobbet får alla göra. I Sverige får man börja jobba när man fyller 13 år. Sedan är det i detta fallet upp till arbetsgivaren... och också utifrån vem är de andra som söker jobbet. Du konkurrerar mot de andra som söker jobbet. En viktig fråga är också VARFÖR ARBETSGIVARE I DETTA FALLET VALDE ATT SÄTTA GRÄNSEN VID 16-ÅRS ÅLDERN? DET KAN vara så att hen ej kommer att anställa någon som är yngre än 16 år. Men jag tycker du ska söka. Du kommer att ångra, tror jag, om du inte söker detta jobbet och alla andra jobb som du vill ha! Lycka till! L. ;)
    Läs alla kommentarer