Nadja
    Hejsan. Jag är en tjej som ska börja tredje året på naturvetenskapsprogrammet. Jag har ännu inte fått mitt skolschema men jag är rätt säker på att jag kommer läsa fysik 3. Problemet är den att jag vill absolut inte läsa fysik 3 eftersom 2 och 1 har varit rätt jobbigt för mig och jag vill inte göra det svårare. Jag har tänkt söka vidare till läkarprogrammet och undrarde om det är obligatoriskt/viktigt att läsa fysik 3?. Jag vet dock att man måste ha behörighet i Fy 2 vilket jag redan har. Har jag inte rätten att välja någon annan kurs som t.ex hållbar samhälle som min skola erbjuder eller någon liknande om jag inte vill läsa Fy 3?.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Fysik 3 är en valbar kurs; du borde kunna slippa läsa den om du vill läsa en annan kurs i stället. :)

    Om du inte aktivt valt fysik 3, blir jag väldigt förvånad om den bara dyker upp i din studieplan.

    Invänta när du får se ditt schema och om det, trots förmodan, finns fysik 3 med, prata med SYV på din skola: säg att du vill byta bort fysik 3 mot en annan kurs.