Adina
    Jag har pluggat Grundlärare med inriktning fritidshem 180 HP och har fått lärarlegitimation i fritidshem, musik och bild åk 1-6. Nu skulle jag dock vilja arbeta om klasslärare på lågstadiet men vet inte hur jag ska gå till väga. Får jag tillgodoräkna något eller Måste jag läsa hela Grundlärare utbildningen? Kan jag bara läsa enstaka kurser? Hur många ämnen behöver man för att kunna arbeta som klasslärare i åk 1-3?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du får de bästa svaren på just den frågan om du kontaktar lärarlegitimationsavdelning på Skolverket; du kan samtidigt också kontakta studievägledare på F-3 lärarprogrammen.

    Du kan söka de tjänster du önskar redan nu och pga lärarbrist är det goda chanser att bli anställd, i alla fall på ”vik”. Efter några år som obehörig, kan du förhoppningsvis komma in i ngt projekt som hjälper till att få rätt behörighet.

    Du kan också söka till F-3 lärarprogrammen och när du blir Antagen, ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning.

    Du kan också jämföra din utb med den önskade utb, kurs för kurs för att få fram vilka kurser som saknas, men det är inte alls säkert de kurser ges som fristående.

    Studie- och yrkesvägledare