Hanna
    Hej!

    Jag fick bara ett studiebevis när jag tog studenten och pluggar nu på komvux. Måste jag läsa de kurser jag fick f i för att få högskolekompetens eller kan jag läsa helt andra kurser så länge jag kommer upp i 2500 poäng?
    • Anna : Om du vill ha ett konkret svar - var god uppge vilket program och inriktning du läste på gymnasiet och vilka kurser du har F i.
    • : Samhälle med inrikting beteendevetenskap. Godkänt gy-arbete. Streck i filosofi 2, f i idrott&hälsa, kommunikation, franska 1, engelska 7, samhälle 2, matte 2b
    • Anna : Kursen idrott-och-hälsa 1 får ej ingå i Examensbevis från komvux (så den kursen och det betyget kan du bara ta och "glömma" helt).
    • Anna : Matte 2b behöver du ta in i examensbevis - om du vill att det ska vara examen från Samhällsvet.programmet. Det går dock få F betyg i matte 2b in i examensbevis från SA.
    • Anna : De poängen som är summan av Filosofi 2, kommunikation, franska 1, engelska 7 och samhällskunskap 2 - kan du läsa andra kurser; alla de är inte obligatoriska på komvux. Dock ger godkänt betyg i engelska 7 + 1.0 meritpoäng, vilket är rätt mycket; dessutom är det bra att kunna så mycket engelska som möjligt - så kanske försök läsa eng 7 till godkänt betyg, men det är inte obligatoriskt.
    • Anna :

      godkänt betyg i matte 2 kommer ge dig + 0.5 i merit. Dessutom krävs det godkänt betyg i matte 2 till ett stort antal utbildningar på högskolenivå och inom yrkeshögskolan. Därför är det bra om du kan läsa matte 2b och få godänt betyg i den kursen.

    • : Tack :)
    • Anna : Att göra Planering av kommande Examensbevis tillsammans med sYV på komvux är en mycket bra idé & rekommenderas.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    vissa kurser är obligatoriska för alla; vissa andra kurser är obligatoriska på "ditt program" och många kurser i komvux-examen är "fria-kurser"... så, det går inte ge ett generellt svar på din fråga, utan det beror helt på exakt vilka kurser du hade F i, när du gick på gymnasiet.

    Sedan är det också så att mycket hänger på GA, gymnasiearbete. Om du har godkänt betyg i GA och inte vill göra om den kursen, måste du anpassa din övriga utbildningen till GA-temat så att det stämmer överens med din övriga utbildningen (innehåll i examensbeviset).
    Men om du kan göra GA på komvux, kan du då mycket friare sätta ihop kurser, sikta på examen från "ett annat program" och skriva/göra GA som passar till "det programmet".

    vänligen
    Julia
    P.S_ gör planering mot examensbevis med syv på komvux, är det bästa rådet vi kan ge! Lycka till!