Julia
    Hej, jag avslutar andra året på gymnasiet nu och jag får för
    modligen tyvärr!!!! betyget F i en kurs Naturkunskap 1a2 som är på 50 poäng. Naturkunskapen är ett program gemensamt ämne, måste jag vara godkänd i det? Jag har godkänt betyg i Naturkunskap 1a1.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Julia

    Jag gissar på att du går på Barn- och fritidsprogrammet.

    Om du får F i Naturkunskap 1a2 men godkända betyg i alla andra kurser inklusive gymnasiearbete, uppfyller du fortfarande kraven för att kunna i slutet av åk3 få Examensbevis.
    Du behöver bland annat ha minst 400 godkända poäng bland dina programgemensamma ämnen. Det är 700 poäng programgemensamma ämnen på BF. Av dem måste du, alltså, ha minst 400 godkända betyg - det är ett av kraven; det finns också andra krav för att få Examensbevis. Du kan läsa om de kraven på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Vänligen och lycka till i dina studier

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare