Evelina
    Hej jag går första året på estet media och vill byta till Samhäll media och jag kommer gå ut med 850 poäng (om jag får godkänt i alla ämnen) och de på Samhäll media kommer gå ut med 800 poäng men måste jag fortfarande gå om?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Evelina,
    du har följande alternativ

    1. söka till åk1 till samhäll/media - med dina grundskolebetyg och konkurrera om plats på gymnasiet på nytt (upprepa ansökningsförfarande som du redan genomförde när du gick i åk 9 på grundskolan); om du gör det - får du Antagningsbesked från gymnasieantagningen; för hoppningsvis blir du ANTAGEN och besked om det kommer veckan efter midsommar; då kan du fundera lite och svara om du accepterar den nya platsen eller om du vill stanna på din nuvarande utbildning i stället... innan du svarar om du accepterar platsen, kan du prata med personal på den utbildningen dit du vill komma in och fråga om de skulle vara möjligt att de tar dina betyg från din nuvarande utbildning (för det måste du få godkända betyg i åk1 på din nuvarande utbildning till sommaren) och anpassa din studieplan så att du hinner bli färdig med examensbeviset på kortare tid än 3 år (det är inte omöjligt att du skulle kunna få hjälp på skolan och blir klar med ditt examensbevis på 2 år);

    2. stanna på din nuvarande utbildning och göra så gott du kan under resten av gymnasiet;

    3. kontakta rektor på den utbildningen dit du vill komma in och be honom/henne svara om hen kan ta in dig /om du kan byta/; när åk1 för dig är slut, och du får betygen till sommaren i åk1 kurser, kan rektor på SA se om de då har ledig plats på SA inför åk2; Situationen ändras - eleverna kan hoppa av, flytta till andra städer med familjer, och mycket annat kan hända... om det just idag finns plats, betyder inte att den finns även under sommaren - platser kan bli upptagna av elever som flyttar från andra städer, t.ex pga deras föräldrar fick jobb i er stad.

    Ett av de alternativen ovan - kan du ha som ditt Huvud-alternativ. Men du kan också både söka till åk1 - via gymnasieantagningen och konkurrara om en plats med dina grundskolebetyg + samtidigt fråga rektor på SA om hen kan ta in dig + så länge du inte har hoppat av din nuvarande utbildning, har du rätt att fortsätta läsa (elever har, SOM REGEL, rätt att fortsätta läsa där de blev ANTAGNA).

    ANGÅENDE "poäng" 800 eller 850 på olika program och inritkningar under åk1... så är det så att du måste först få godkända betyg i de "poängen", då har du dem... I fall eleven inte får godkända betyg, då ...? vad ska man använda "poängen" till i så fall?
    För att kunna säga att du har "si och så många" gymnasiala poäng, måste du först få godkända betyg i dem.