Maria
    Hej!
    Jag har inte ens börjat gymnasiet än, men ska göra det nu till hösten. Jag ska gå ekonomiprogramet, och sen inriktning juridik i 2:an, för jag VET bombsäkert att jag vill bli jurist och gå juristutbildning efter gymnasiet. Men när jag kollade på antagningspoängen till juristprogrammet på olika universitet, så låg poängen på ÖVER 20.0 poäng...? Snälla säg att jag missförstått det hela... För det kräver ju att jag går ut gymnasiet med A i alla ämnen, plus att jag måste läsa kurser som ger meritpoäng... Jag är duktig i skolan och har bra betyg. Men jag skulle aldrig klara att få A i alla ämnen på gymnasiet. Är det verkligen så att vissa utbildningar på universitet kräver att man har MER poäng än 20.0? Det låter jättekonstigt. Har jag missuppfattat något?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Tyvärr, Maria, det är sant att vissa utbildningar på högskolan brukar ha väldigt många sökande med höga betyg och antagningsgräns brukar därför hamna så pass högt.

    Tänk på att du kan söka i HP-urvalsgruppen (på resultatet av högskoleprovet) och på att det också finns alternativet att söka till yrkeshögkola - t.ex utbilda sig till Paralegal .

    Hälsningar

    Mikael SYV