Lisi
    Hej!
    Just nu läser jag matmatik 3c som är ett behörighet för läarelinjen. Men jag har läst bara ända matte 2a och hr hoppat över 2bc och 3ab. Min fråga är om det är ett måste att läsa mate 3bc och 3ab eller kan man bara läsa matte 3c. Har även fråga om biologin1, erkätter biologin 1 om man har läst häsopedagogin, medecin, specialbedagogin och idrott? Eller vad erkätter biolobin 1?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Lisi,

    för särskild behörighet till läkarprogrammet i Sverige behöver du godkända betyg i Matematik 4, Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2.

    Du behöver inte ha godkända betyg i matematik2 eller 3; du behöver inte heller ha betyg i fysik 1, kemi 1 eller biologi 1.

    Det går inte ersätta bioligi 2 med några kurser från Vård- och omsorgsprogrammet.

    Generell ersättningsmöjlighet för Biologi 2 är

    • Naturbruksprogrammet med någon av kurserna Djurens biologi, Marken och växternas biologi eller Biologi i vattenmiljöer.

    ***

    Angående din fråga om matematik; det går alldeles utmärkt att läsa en av kurserna på nivå 1, sedan en av kurserna på nivå 2 och sedan en av kurserna på nivå 3 och sedan matematik 4. På nivå 4 finns det bara en matte-kurs. Det är alltså helt OK att läsa matte 1a - 2a- 3c och sedan matte 4; du behöver inte läsa några andra mattekurser.