Anonym
    Hej!
    Jag går ett yrkesprogram och vi läser inte naturkunskap förrens i 3an. När man ska läsa om indvalen vi kan välja på så står det inget om att man behövef ha läst Naturkunskap 1a1 vilket det gör på andra kurser man kan läsa om. Så min fråga är om man måste ha läst Naturkunskap 1a1 innan man läser Naturkunskap 2?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anonym
    på de yrkesprogrammen är kursen Naturkunskap 1a1 obligatorisk. Det betyder att utan BETYG i den kursen, går det inte att få ut Examensbevis.
    Med F betyg i nk1a1 går det (om man, för övrigt uppfyller villkor för examensbevis) få ut Examensbevis.
    ****
    Naturkunskap 2 baserar sig på det man har lärt sig i kursen naturkunskap 1a2 /eller nk 1b/.
    Nk 1b är en större kurs, som inkluderar nk1a1 och 1a2. Alltså kan man läsa två stycken 50-poängskurser - nk1a1 och nk1a2 ELLER en större kurs, nk1b (som innehåller 100 p = 100 undervisningstimmar).

    Mer om kurser i naturkunskap inom gymnasieskolan kan du bl.a läsa på Skolverkets hemsida

    Nk 1a1 är alltså inte en Valbar, utan en obligatorisk kurs.
    Varför ni läser den i åk3, vet jag inte. Den brukar läsas tidigare, ofta i åk1. Kanske är det pga lärarbrist... eller av en annan orsak... det måste din skola kunna svara på... men, hur som helst, utan betyg i nk1a1 går ej att få ut examensbevis från ett yrkesprogram.
    I stället för nk 1a1 kan man ha betyg i en Större/svårare kurs nk1b.

    • : Frågan var kanske lite otydligt men det jag undrar är om jag kan läsa Naturkunskap 2 som indval i 3an samtidigt som vi läser Naturkunskap 1a1 i 3an som är en obligatorisk kurs eller om jag måste vänta och läsa den på komvux.
    • Anna : Eftersom kursen naturkunskap 2 baserar sig på det som ingår i nk 1a2 och den baserar sig på det som ingår i nk1a1 - så är "vanlig ordning" den att man läser nk1a1 först, 1a2 sedan och efter det, om man fick godkända betyg, nk2. Komvux, t.ex tar inte in på nk2 om man ej kan uppvisa godkänt betyg i nk1b eller nk1a2 (detta för att komvux bedömer att man ej har en rimlig chans att få godkänt betyg i nk2 i så fall). Därför tror jag inte din gymnasieskola skulle erbjuda läsa nk1a1 och nk2 samtidigt; och skulle de erbjuda det, vill jag avråda från att läsa så... för att det är inte speciellt troligt att man kan få godkänt betyg i nk2, för att man saknar förkunskaper som krävs.