Laura
    Hej, ursäkta för att jag ställer ungefär samma frågor om och om igen. Det är väldigt svårt att veta vad jag ska göra. Jag ahr söt och sökt och sökt information i flera dagar och jag börjar bli väldigt stressad.

    Jag hittade den här länken: https://study.com/articles/How_to_Become_a_Certified_Holistic_Nutritionist_Step-By-Step_Career_Guide.html

    De sa att jag kunde ta kandidatexamen inom diestik och sedan en kandidats examen inom holistik nutrtion? Genom att kanske gå på en linje som ger en en certifikation som t.ex. http://instituteofholisticnutrition.com/ för att få certifikation en NANP.

    Om jag skaffade mig the NANP certification skulle jag kunna använda den i Sverige senare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Laura,

    vi vill givetvis hjälpa dig. Men det är svårt att ge svar på frågor som den du ställer där det är mycket som är osäkert.
    För det första, så är det i Sverige många yrken inom hälsa, sjukvård och friskvård - som ej är reglerade, där arbetsgivaren bestämmer vem som får anställning. Och varje arbetsgivare kan tänka olika... de arbetsgivare som du ska söka jobb hos, kanske idag ännu inte är arbetsgivare, utan gymnasieelever själva. Vad de ska tycka och tänka i framtiden, vet vi inte. Det är ingen som vet; inte ens de själva...

    Om du vill ha någon sort trygghet och säkerhet - en mer eller mindre garanterade chanser att få jobb, skulle jag satsa på en Grund i den traditionella medicinen, som t.ex sjuksköterskeprogrammet eller dietistprogrammet, eller arbetsterapeut eller ngt. annat program som leder till yrke där legitimaiton krävs och där det finns brist på utbildade personer och därför en stor chans att få jobb. Sedan kan du ändå odla ditt intresse för holistisk nutrition - vid sidan av dina studier... och se vart det bär.

    Eller så chansar du på att ditt stora intresse kommer att leda till att du ska kunna försörja dig... det finns inga garantier, dock. Nya rön kan leda till att det som vi tror på idag kan förkastas eller bekräftas... nya yrken skapas. Vad folk ska välja lägga sina pengar på i framtiden, kan inte vi idag vara säkra på... Skolan som du nämner i din fråga - http://instituteofholisticnutrition.com/
    känner jag personligen inte till och jag frågade några kollegor, och de säger att de vet att CSN har för 2 år sedan bedömd att det var en OK skola, men de har ändå vägrat bevilja CSN för studier på den skolan.
    Om studier på den skolan kommer att leda till att du ska få jobb eller inte - kan inte vi på Fråga SYV svara på - och vi tror inte att någon kan ge dig någon sort garanti.
    Den andra länken i din fråga leder till en sida som vi inte känner till; kan därför inte svara på om jag tror på info som de uppger. Det kan stämma eller inte... jag vet inte det. Och även om info på deras sida om vägen till holistic nutritionist stämmer, kan du med alla dina utbildningar och diplom sedan vara arbetslös utan inkomst; och vem ska du då ställa till svars för det?
    Det finns folk som gått långa utbildningar och lånat pengar för att göra det och fick inga jobb på sina utbildningar. Det har skulder och inget jobb. Men de kanske tycker det ändå var värt det - för att de hade roligt under utbildningen och känner att de har blivit bättre människor med mer kunskap. Och att de ej fick ngt. jobb kanske inte gör så mycket, ... om de kan försörja sig på ngt. sätt i alla fall. Man kan jobba med ngt. som ej kräver utbildning. Eller så kan man ha en familjemedlem som försörjer en. Det finns olika sätt.

    Som sagt, vill vi hjälpa dig, men vi tror inte vi kan göra det. Vi är inte experter på just det specifika område. Vi är "allmänna vägledare", som kan ge allmänna råd och hänvisa till olika ställen där vi tror du kan få bra info.
    En bra fingervisning, tycker vi, ang. utbildningar utomlands är ex. om man kan eller inte kan få Studiemedel för sin utbildning; för att CSN kollar upp om det är en seriös skola.
    Vi råder också vända sig till ambassader och konsulat för respektive land som antingen har en "utbildningsansvarig" anställd eller bör i alla fall kunna ge någon sort info - kankse hänvisa till någon som kan svara för utbildningar i "respektive land".
    Att du har ett intresse i holistic nutrition är jättebra; att ha en passion och intresse är kanon! Dock behöver man inte just ha det som sitt "primära yrke".
    Fördelen med att ha sitt intresse just som "intresse" är att man kan göra som man vill - lära sig vad man vill, när man vill och inte bli beroende av uppbackning eller uppskattning eller ekonomisk stöd från andra. Om du kan tjäna pengar på annat sätt och ha ditt stora intresse "i fred" - kan det på sätt och vis vara en stor fördel.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig - på något sätt!

    Fråga syv håller tummarna för dig!

    ANNA

    • : Vart hittade du informationen om skolan var CSN berättigad eller inte?
    • : Tack så mycket för ditt svar.
    • Anna : Jag ringde till CSN och fick info per telefon. CSN säger att de kan i sitt interna system söka på olika skolor och se historiken: om folk tidigare fick beviljade studiemedel eller inte. Dock säger CSN att det kan hända att en annorlunda bedömning kanske görs idag... då olika förändringar sker. Du förlorar inget på att söka studiemedel ... blir det avslag, har du i alla fall försökt. Lycka till!