Helena
    Hej!!

    Jag har en fråga, är det så att man inte läser naturkunskap första terminen i ettan på gymnasiet?? Eftersom jag ska byta skola och då undrar jag om jag måste behöva läsa till det för min nuvarande skola läser inte naturkunskap förrens nästa termin och då undrar jag hur det skulle gå till om jag skulle byta skola nästa termin??? Och samma sak med ex religion, just nu läser jag inte det på min nuvarande skola men vad gör jag om min nästa skola har gjort det??

    Snälla hjälp mig! Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej HeIena,

    det är inte en rättighet att byta skoIa mitt i Iäsåret (och att byta skoIa över huvudet taget, på annat sätt än att genom att söka om tiII åk1 på nytt, dvs upprepa ansökningsprocessen tiII gymnasiet.

    Om rektor på den nya skoIan tar in dig, måste den "mottagande skoIa" har någon sort pIan på hur du ska kunna uppfyIIa kraven för examensbevis och där ingår det även att Iäsa aIIa obIigatoriska kurser. Den nya skoIa kan erbjuda dig göra prövningar eIIer kanske Iäsa de obIigatoriska kurser under åk2 i stäIIet, eIIer har en annan Iösning. Om den nya skoIa inte kan erbjuda någon Iösning som inkIuderar möjIighet för dig att uppnå krvaven för gymnasieexamen & få examensbevis, kommer rektor i så faII säga Nej, att du kan tyvärr inte byta. Det är vad jag tror.

    Alla obligatoriska kurser bör erbjudas "under elevens 3 år på skolan" men de erbjuds inte alltid under samma årskurser och inte alltid i samma takt eIIer ordning (viIket ofta beror på hur Iärarkapacitet används, tiIIgång tiII Iärare, heIt enkelt...).

    Jag kan tyvärr inte ge något annat svar än att det är inte säkert du får byta skola på det sättet som du vill byta. Jag hoppas att jag har feI och att du ska få byta så som du vill. Önskar dig Lycka till!

    ANNA

    • : Men det är väl många som byter efter en termin också? Utan att behöva gå om ett år....?
    • Anna : Det beror på... Det är inte elevens Rättighet. Om plats finns på den nya skolan, och om rektor tar in - då byter man. Om rektor tar in, åtar skola sig att ge dig möjlighet att få betyg i alla obligatoriska kurser. Många byter, men många också får Nej, och inte kan byta.